Home Forums Discussies Kennisbank Comfort aan boord

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 143

    Hieronder de tekst van het artikel over “Comfort” uit de MarieTeam 2021. Aanvullingen en reacties zijn welkom.

    Op zoek naar comfort

    Mijn IFe is basic, voor het hijsen of strijken van de fok moet ik naar voren; de vallen zitten bij de mast. Op gegeven moment zal ik niet meer op een stampend dek mijn fok willen wisselen, maar er zijn meer aanpassingen te verzinnen die het comfort aan boord verhogen en zullen zorgen dat ik langer plezier van mijn boot kan hebben.
    Ik merkte bij het nadenken over dit artikel dat comfort en veiligheid aan boord hand in hand gaan en moeilijk van elkaar te scheiden zijn, toch wil ik in dit artikel de nadruk leggen op het verhogen van het comfort aan boord. Om de gedachten te ordenen en dit artikel enig structuur te geven onderscheid ik een paar denklijnen:

    1. Zorg dat je makkelijk kan reven en voorkom dat je naar voren moet.
    Het kunnen inrollen van de genua is het eerste waar je aan denkt. Ik heb al de gewoonte ontwikkeld om op beschut water de zeilen te strijken, bijvoorbeeld in de luwte van een havenkom, toch komt het voor dat je tijdens het zeilen naar voren moet om een voorzeil te wisselen. Behalve de toepassing van een standaard Furlex is er op dit vlak nog wel wat te kiezen aan rollers en specifieke zeilen. Bediening van de vallen en trimlijnen vanuit kuip is een tweede. Een lazy jack of sailbag die het grootzeil opvangt als het gestreken wordt is niet alleen handig, het voorkomt ook dat je staand op een glad kajuitdak het zeil moet opbinden.
    Zorg dat je het grootzeil vanuit de kuip kunt reven. Als de reeflijnen door de giek lopen is dat een groot voordeel. Zorg dat je niet overboord gaat.
    Als je toch naar voren moet zorg dan dat je houvast hebt aan een stevig buiskapframe en monteer eventueel extra handgrepen op het voordek.
    Een zeerailing heb ik al, maar ik vraag me altijd af of die geen schijnzekerheid geeft. Hij is betrekkelijk laag en de draden geven weinig steun. Bij zwaar weer gebruik ik lifelines met een haak die over een naar het voordek lopende platte band kan schuiven. Onder de overloopbalk in de kuip zit een extra oog voor een lifeline.

    2. Minder vermoeienis voor rug en armen
    Onder helling varen is oncomfortabel, zeker op lange afstanden. Naast het verminderen van het zeiloppervlak kun je vaak ook volstaan met het verminderen van druk in het grootzeil. Het wedstrijdzeilen leerde me hoe je een Marieholm met minder helling zeilt, door gebruik van achterstagspanner en overloop. Met onderlijkspanner en cunningham maak je het zeil nog vlakker. Alle trimmogelijkheden moeten voldoende vertraagd zijn en ook onder druk soepel lopen.
    Mijn grote vriend aan de wind is de helmstokverlenger die maakt dat ik op mijn gemak op de hoge kant naast de lier kan zitten. De zeerailing hangt slap en is voorzien van een buisvormig railingkussen. Ik wil altijd nog een systeem bedenken waarmee ik de spanning van de draad met het kussen kan variëren maar waarbij de verder naar voren lopende railingdraad gespannen blijft. Voor langere afstanden of even de kajuit in is een helmstokstuurautomaat of windvaan ideaal.
    Ik heb two speed-lieren. Bij aanschaf twijfelde ik vanwege de hogere prijs maar ik beveel ze aan. Overigens maakt een langere lierhandel ook al veel verschil. De grootschoot heb ik voorzien van een voorloop en gelagerde blokken: minder lijn in de kuip en onder alle omstandigheden bedienbaar.

    3. Billen en knieën
    Vreemd genoeg heb ik tijdens het zeilen nooit last van mijn rug. In de haven moet ik mijn rug en ‘houten’ kont ontspannen. Ja, dan kom je het Spartaanse ontwerp van de IF wel tegen. Een ommetje lopen helpt eigenlijk het allerbeste. Ik gebruik in de kuip losse kussens en heb lang geaarzeld om instrumenten in de wand naast de kajuitingang te monteren want het is de enige plek waar je relaxed kan zitten en je benen strekken. Zijn er mensen met ervaring met van die opvouwbare stoeltjes?

    In de kajuit prop ik altijd een gevulde zeilzak tussen het bed en de kastjes maar er is ook een mooi ontwerp van wegdraaibare rugsteunen van Ab Jansen. Bij langere tochten op de motor zit ik op mijn balstootwil, onmisbaar in de sluis maar ook perfect om op te zitten en makkelijk over de kajuitopbouw te kunnen kijken. Met meer man aan boord zit ik graag in de kajuitingang, ik heb een plank die precies tussen de kuipbanken past.

    4. Blijf warm en droog
    Zittend op dat plankje kun je heerlijk droog onder de buiskap zitten en als ik het motorluik open krijg ik ook nog eens warmte van de motor. De helmstok bedien ik dan met een vaste helmstokverlenger maar het kan ook met en buis of een peddel.
    Op het regiotreffen Noord zag ik hoe een eenvoudig tentje je beschermt tegen regen en extra ruimte geeft. Handig om je jas te laten drogen maar het biedt ook schaduw als het heel warm is. Dat gaan we maken op het naaiatelier.

    Wat betreft warm en droog, heb ik ontdekt dat goede zeilkleding een must is. Investeer in waterdichte en ademende bovenkleding met daaronder thermo-ondergoed en een laag die warmte goed vasthoudt. Laarzen, muts en handschoenen niet vergeten. Ik heb altijd een extra set kleren bij me want niets is zo akelig als nat en koud zijn. https://www.zeilwereld.nl/aan-boord/zeilkleding-winter-warm-blijven/
    Als je een beetje rillerig wordt dan biedt hete drank uitkomst; thee, koffie of soep. Ik zorg voor ik vertrek altijd voor een thermoskan kokendheet water. Koop een goede. En ik heb een bekerhouder zodat m’n beker niet door de kuip vliegt. Voor andere dingen die onder handbereik moeten zijn, om te ‘snaaien’, heb ik buiten onder de kajuitingang een tas hangen maar die kan natuurlijk ook aan de binnenkant hangen.

    5. Goede nachtrust
    Toen ik destijds nieuwe kussens voor de boot liet maken heb ik niet proefgelegen. Wat heb ik daar spijt van; ze zijn te hard. Comfortabel liggen is de basis voor een goede nachtrust. Ieder kent bij de IF de smalle bedden en het gebrek aan ruimte onder de kastjes. In de voorpunt heb ik een goed passend puntstuk gemaakt zodat de matrassen goed op elkaar aansluiten.
    Je kan overwegen een bed overdwars te maken. Ik zelf denk nog aan een slingerzeil zodat je de beperkte breedte wat beter kan benutten. Toilet aan boord? Voorlopig nog een oude wasmiddelfles voor de kleine boodschap en verder een emmertje met een brede rand en hygiënische zakken. Warm uit bed naar buiten de kou in probeer ik te voorkomen. De chillfactor kan erg groot zijn.
    De vallen kan ik zo vastzetten dat ze niet klapperen, de overloop kan ik blokkeren en een wig tussen het kajuitluik en het profiel voorkomt dat het niet rammelt als de wind er op staat. De vallen en draden in de mast vormen ook een probleem. Ik wil ze nog altijd door een mantelpijp leiden. Anderen hebben de draden met tiewraps aan elkaar gebonden.
    Oropax biedt uitkomst tegen lawaai maar niet tegen muggen. Daarvoor heb ik een hor gemaakt voor de kajuitingang en heb ik een hor dat met een zuignap aan de binnenzijde van het voorluik bevestigd wordt. Helaas net iets te klein, een tube Azzaron ligt op de bedplank. Er zijn ook systemen van met lood verzwaard gaas dat je over voorluik en kajuitingang kan hangen.

    Dit overzicht bekijkend denk ik dat ik een aardig beeld heb geschetst van wat er zoal aan maatregelen te nemen zijn om het comfort aan boord te verbeteren. Heb je nog tips of eigen ervaringen? Ik zal op het forum een onderwerp starten over comfort aan boord.

    Michiel Veldkamp
    IFO 1383

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.