Home Forums Discussies Kennisbank cavitatielawaai

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • Maarten Pronk
    Gast
    Aantal berichten: 2

    Ik heb in mijn M26 een nieuwe motor ingebouwd. Een Volvo Penta DI-13.
    De schroef moest vervangen worden van links naar rechts draaiend.
    Omdat er voldoende ruimte (vrijslag) in het schroefraam is hebben we gekozen voor een grotere schroef diameter.
    Oude schroef diameter 13 inch spoed 10 inch twee bladen. De nieuwe schroef diameter 15 inch met een spoed 11,5 inch 2 bladen.
    nu na twee jaar varen valt het schroef lawaai duidelijk op en wordt hinderlijk ervaren. Met een ervaren monteur proefgevaren welke het geluid als schroef cavitatie lawaai benoemde.
    Volvo Penta D1-13 heeft een schroefas vermogen van 8.6 KW /11.8 PK max rpm 3200

    Wie heeft er ervaring met met het plaatsen van een andere schroef? en het oplossen van cavitatie lawaai?

    Maarten Pronk Leiden 0622450095
    Scheepsnaam: Scudder

    Jeroen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 277

    Ik denk dat je met jou vraag het beste naar een specialist kunt gaan.
    Maar weet je ook welk merk/type de huidige schroef is?

    De schroef heeft altijd lawaai gemaakt?
    Of is het iets van de laatste tijd?

    Maarten Pronk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

    Ik ben nog niet veel verder gekomen met met mijn cavitatielawaai. bij navraag bij een specialist wil deze een 3-bladsschroef plaatsen. Ik heb daarbij wel mijn bedenkingen. Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een nieuwe motor en  een nieuwe schroef.?

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

    Paul van den Hoek (secretaris.nmv@marieholmvereniging.nl) heeft verleden jaar een nieuwe motor met driebladschroef laten monteren. Bevalt prima, de motor geeft meer kracht maar zeilend geeft de schroef meer weerstand.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.