Afdichting motorluik IFE

//Afdichting motorluik IFE
Afdichting motorluik IFE 2018-08-20T11:13:40+02:00

Home Forums Discussies Kennisbank Afdichting motorluik IFE

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 62

    De afdichting van mijn motorluik lekt behoorlijk. Wie kan me helpen aan tips voor het verkrijgen van het juiste materiaal om het motorluik weer waterdicht te maken ? Ik vraag me af:

    – wat voor rubber er gebruikt dient te worden,
    – wat voor profiel, hoe dik en,
    – hoe dat aan luik of kuiprand wordt vast gemaakt.
    – Is rubber goed met lijm op gelcoat vast te zetten ?
    – Is er standaard materiaal voor en zo ja, waar koop je dat ?

    Afgezien van het feit dat er best veel water in de kiel terecht komt, is bij mijn boot de betimmering tussen motorruimte en hondekooien een beetje richting de motor geweken. Daardoor iser een kanaal ontstaan voor water uit de kuip naar de kajuitbanken. Dat is tijdelijk opgelost door met tape het water naar de bilge te leiden. Maar ik wil het liefst natuurlijkde lekkende rubbers op het luik vervangen.

    Hans ten Cate
    Generaal Gavinstraat 3
    6585WL Mook
    06 3313 2103

    Michiel Veldkamp
    Bijdrager
    Post count: 42

    Hans, voor het motorluik is dik rubber (3.0 x 1.5 cm) verkrijgbaar bij gespecialiseerde bedrijven. Ik weet er één te zitten in Zaandam. Het rubber is gewoon te kitten met Bison powermax. Wel goed de ondergrond ontvetten en de aansluiting schuin afsnijden om inwateren te voorkomen. Evt kun je as vrijdag zien hoe het bij mij zit.
    Ander punt van aandacht is de vergrendeling van het luik. Die wordt verzorgd door twee aandraaibare knoppen aan weerzijden van het luik. De haken waar zij op aandraaien zijn te licht en moeten vervangen worden door zwaardere die beter vast te zetten zijn op de planken aan weerzijden onder het motorluik.

    Jeroen
    Bijdrager
    Post count: 219

    Ik weet niet precies hoe het motorluik van een IF-e loopt, maar je zou celrubber kunnen gebruiken.
    Heb het zelf gebruikt voor het rubber van het voorluik.

    Linkje: https://www.rubbermagazijn.nl/celrubber/celrubberband/

    Daar zit al “lijm” op, wel goed de ondergrond schoonmaken.
    Het wil ook prima bochten om.

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 62

    Michiel en Jeroen, Dank voor jullie tips. Ik ga komend weekeinde bij Michiel kijken. Sterkere haken had ik nog volstrekt niet bedacht, maar klinkt logisch en gemakkelijk te maken. De website die Jeroen aangaf had ik in eerste instantie overgeslagen omdat de plaatjes heel dun rubber weergaven. de text erbij geeft echter duidelijkheid over dikte. Misschien een idee om de dikte van het rubber te verdelen over kuipvloer en luik ? Dan sluit het rubber op rubber. Ik ga het verder overwegen en zal de oplossing laten weten. verdere tips zijn natuurlijk van harte welkom.

    Mooi zo’n forum trouwens !

    Groet, Hans ten Cate

    Hans ten Cate
    Generaal Gavinstraat 3
    6585WL, Mook
    06 3313 2103

    Jeroen
    Bijdrager
    Post count: 219

    Ik heb voor het voorluik, 2 rubbers aan elkaar geplakt, omdat ik zo snel niets anders kon vinden.
    En het oude rubber echt defect was, het werkt tot op heden uitstekend.
    Zelfs als e de slang erop zet met kracht, lekt er niets.

    Maar jou suggestie zou ook heel goed kunnen werken.
    Ik denk dat dat celrubber ook wel in dikkere maten zijn te vinden.

    Succes met de werkzaamheden, en hou ons op de hoogte, altijd leuk.

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 62

    Jeroen, Michiel,

    ook mn dank voor jullie bijdragen in deze discussie. ook hier heb ik denk ik eerst voldoende materiaal om mee aan de gang te gaan.

    Groet, Hans ten Cate

    Drys Brandenburg
    Bijdrager
    Post count: 15

    In onze IF lekte het motorluik behoorlijk, ondanks dat er aan het deksel als in de kuip rubber is geplakt. Aangezien we de boot vanaf helemaal leeg weer aan het opbouwen zijn, kon dit klusje er ook nog wel bij.
    Ik heb gekozen om in het deksel mosrubber te plakken van 20×10. In de kuip komt een aluminium profiel van 20×10, wat afgefreesd is naar 10mm hoogte totaal. Hierdoor drukt het aluminium het mosrubber 4 tot 5 mm in. Deze “scherpe” rand zal een betere afdichting moeten geven dan, rubber op rubber. Ook omdat er een bredere geul ontstaat om het water af te voeren naar de extra afvoer die onder het motorluik is geplaatst.
    Het alu profiel komt bij de gamma vandaag en is prima te buigen na verhitten en afkoelen. Dit moet wel een paar keer herhaald worden, omdat na het buigen het alu weer hard wordt. Na elke keer buigen, weer even alles vlak kloppen met een kleine hamer. Ik heb 2 profielen gebruikt, dit werkt wel zo fijn om de hoeken goed te kunnen bepalen op de mal. de twee stukken hebben we aan elkaar gesoldeerd met durafix. Dit is een materiaal waarmee je aluminium met een gewone gasbrander kunt solderen.
    Ik heb vandaag het profiel in de boot gelijmd met cetex, een goedkopere en sterkere kit dan sikaflex is mijn ervaring (ook in het wit te krijgen, voor bijvoorbeeld een kitnaad) Hier heb ik nog geen foto’s van, dat komt nog! en nu maar hopen dat we eindelijk van het water af zijn.

    Drys Brandenburg
    Bijdrager
    Post count: 15

    Ik kan helaas geen foto’s uploaden. Er zit een foutje in het forum lijkt het

    Albert
    Bijdrager
    Post count: 15

    Beste Drys,

    Er miste een Nederlandse vertaling van de TinyMCE editor waarin je het bericht typt. Daardoor konden de plaatjes niet worden geupload.

    De missende bestanden heb ik toegevoegd. Nu zou het weer moeten lukken.

    error gefixt

     

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 75

    Drys ben benieuwd naar je foto’s van je motorluik project.

    Ik heb zelf gesloten celrubber voor deze afdichting, maar zal ook eens mosrubber proberen als het aan vervanging toe is (ons motorluik lekt vooralsnog niet)

    Ook wat Michiel zegt, de sluitingen van het luik verdienen aandacht, de haken waar de sluitingen op aandraaien zijn te klein en zitten op een te kort oppervlak vast waardoor deze naar buiten buigen bij aandraaien.
    Wat langere stukjes hoeklijn op maat maken van de sluiting en deze met meerdere schroeven op een langer oppervlak bevestigen kan dit probleem verhelpen.

    Groetjes van Arno.

    Drys Brandenburg
    Bijdrager
    Post count: 15
    Drys Brandenburg
    Bijdrager
    Post count: 15
    Drys Brandenburg
    Bijdrager
    Post count: 15
    Drys Brandenburg
    Bijdrager
    Post count: 15
    Drys Brandenburg
    Bijdrager
    Post count: 15
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Spring naar toolbar