Home › Forums › Evenementen › Aanbrengtochten Zomerevenement
-
AuteurBerichten
-
Ik heb dit forumonderwerp aangemaakt om afspraken te kunnen maken over aanbrengtochten naar het Zomerevenement Ikzelf zal van Markermeer richting Hellevoetssluis varen, bij voorkeur over zee.
Is er al wat meer bekend over het programma van het zomerevenement? En als we de boot een weekend eerder brengen, kunnen we hem dan in Hellevoetsluis laten liggen?
Anoniem
Inactief23 mei 2019 om 18:53Aantal berichten: 30Ik zou graag samen met andere boten varen. Maakt me niet heel veel uit wanneer maar ik moet voor 4 juli in Rotterdam zijn. Leuk festival over duurzame techniek trouwens. Kan ik iedereen aanraden. http://Www.futurefluxfestival.com
Wie wil wanneer varen. Ik vaar graag in een groep.
Hoi Michiel,
Hoewel het voor mij vanaf de Kaag in eerste instantie de verkeerde kant op is lijkt me een tocht over zee wel een uitdaging. Kun je me in het kort vertellen hoe dit er uit ziet, onder welke omstandigheden je voor zee kiest? (wanneer wil je dit doen? alleen bij bezeilde wind, W-N? 55nm in 1 etappe of via Scheveningen? rekening houdend met stroom? zeerailing er weer opzetten? radarreflector in de mast?)
Groet, MaartenJe boot eerder aanbrengen en laten liggen in Hellevoetsluis kan uiteraard Je moet echter zelf afspraken maken met de Havenmeester over ligplaats wn kosten. telefoonnr vind je bij de informatie van het evenement,
Aanbrengen over zee, ik vertrek 2 juli snachts of 3 juli vanuit Durgerdam afhankelijk van het weer ga ik over zee (geen railing wel platte lijnen over het dek) of via staandemastroute hoewel de mast dan waarschijnlijk plat gaat.
vind het leuk gezamenlijk te varen
Maarten,
De windrichting is belangrijk, je wil niet te veel hoeven opkruisen, de windkracht daarmee minder belangrijk (tot 7 Bft goed te doen). Het kan op een dag maar is afhankelijk van het tij bij aankomst Stellendam. 30 juni is het 13.39 hoog water bij Stellendam. Dat betekent ’s ochtends uit Scheveningen vertrekken. 29 juni HW IJmuiden 16.45 betekent 15.00 door de sluis en met kenteren van tij richting Scheveningen. Noodzakelijk materieel: Mariefoon en radarreflector (of zak met verkreukelde bierblikjes) in de mast en de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen.
Moet een en ander nog even checken. Drie dag van te voren is er een redelijk betrouwbaar weerbericht.
Maarten,
De windrichting is belangrijk, je wil niet te veel hoeven opkruisen, de windkracht daarmee minder belangrijk (tot 7 Bft goed te doen). Het kan op een dag maar is afhankelijk van het tij bij aankomst Stellendam. 30 juni is het 13.39 hoog water bij Stellendam. Dat betekent ’s ochtends uit Scheveningen vertrekken. 29 juni HW IJmuiden 16.45 betekent 15.00 door de sluis en met kenteren van tij richting Scheveningen. Noodzakelijk materieel: Marifoon en radarreflector (of zak met verkreukelde bierblikjes) in de mast en de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen.
Moet een en ander nog even checken. Drie dag van te voren is er een redelijk betrouwbaar weerbericht.
Hoi Michiel, die radarreflector is zo geregeld maar een marifoon is een ander verhaal als ik het zo lees. Je hebt een vergunning nodig, codes die in het apparaat worden gezet, verschil tussen binnenwater en zee. Gedoe man. Volgens mij gaat dit hem niet worden dit jaar of we moeten in konvooi varen. Jullie varen doordeweeks geloof ik, toch?
Ik vaar in het weekend althans als de omstandigheden dan gunstig zijn. Doordeweeks is nog een escape.
Het aanmelden bij de Maasgeul is niet verplicht maar wel gebruikelijk en verhoogd de veiligheid. Een schip kan meerdere schepen aanmelden dus als we in konvooi varen is dat geen probleem. Je kan ook met mobile telefoon de verkeerscentrale bellen.
Anoniem
Inactief8 juni 2019 om 15:20Aantal berichten: 30Als ik vaar dan door de week. Ik neem er vrij voor. Ik heb net marifoon examen gedaan en ik heb binnenkort een marifoon. Voor kustzeilen is ATIS voldoende en kuststations zijn dsn goed te bereiken. Binnenkort doe ik ook Marcom-B examen want in 2020 wil ik naar Engeland varen. Dan is DSC wel een vereiste. Met Basis Marifonie (niet heel moeilijk) is het oom toegestaan om AIS aan boord te hebben en dat is echt wel aan te raden voor dergelijke tochten.
Hoi Michiel, sorry, ik gebruik je even als vraagbaak. Op zaterdag om 15:00 door de sluis komt mij goed uit. De brug bij de A9 draait om 13:15 waarna het nog een uur varen is naar de sluis schat ik. Maar….
Ik zit even te kijken in de stroomatlas op http://www.wetwetwet.nl/zunostroomatlas/index.php?lang=nl en zie dat de vloedstroom gaat lopen na HW+4 (kentering) tot 2 uur voor het volgende HW. Volgens mij is deze atlas t.o.v. HW Hoek van Holland (hoewel dat nergens staat). Ik zie dat het HW HvH om 0:35 en 13:10 is. Dat zou betekenen om 4:35/5:35 door de sluis of om 17:10/18:10 door de sluis. M.a.w. moet je niet juist met laag water naar buiten?Je aanname is correct, ik had verkeerd gerekend. Je verterkt 1 uur voor laag water. Advies vertrektijd IJmuiden – Scheveningen: 3 uur na HW IJmuiden, (IJmuiden – Hellevoetssluis idem). HW IJmuiden 29 juni 14.05 (= HW HvH +1). vertrek 17.00 Ik dacht na HW de stroom snel zou afnemen maar hij blijft nog 3 uur doorstaan. Scheveningen is dus nog haalbaar bij daglicht.
Op de Noordzee staat max ca 1.1 knp stroom tegen, dat kun je nog wel doodvaren maar in het Scheurrak voor Stellendaqm wordt dat moeilijk. Bovendien wil je dit bij daglicht doen.
Adviesvertrektijd Scheveningen – Hellevoetssluis: 4 uur na HW Scheveningen (HW Scheveningen 14.16) = 18.16
Een en ander afhankelijk van de windrichting. Eventueel op zondag in een keer door om 5.30 (HW IJmuiden 2.30 + 3 uur) of aanhaken bij Wouter op woensadagochtend HW IJmuiden 4.05 +3= 7.00 uur.
Anoniem
Inactief13 juni 2019 om 11:41Aantal berichten: 30Zojuist de papieren op de bus gedaan voor het Marifoon certificaat. Kan paar weken duren staat erbij. Als certificaat binnen is kan ik ATIS nummer en MMSI voor AIS inprogrammeren en dan lijkt me een toch via Noordzee wel heel erg leuk naar Hellevoet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.