Home Forums Algemeen winteronderhoud Reageer op: winteronderhoud

Ferdinand Postma
Deelnemer
Aantal berichten: 5

Bij  mijn M26 was de Volvo MD5a voorzien van een naderhand aangebracht Martec interkoelingsysteem. Dat kwam je meer tegen bij dit type motor dat geen geïntegreerd gesloten koelsysteem heeft. Daardoor kwam het buitenwater via de impeller niet verder dan de warmtewisselaar, gaf daar koeling aan de koelvloeistof die door aluminium pijpjes stroomde en werd daarna in het uitlaatspruitstuk geloosd om de uitlaatgassen te koelen, die dan proestend de uitlaat in de spiegel verlieten. ( controlemomentje of de koelwaterinlaat niet geblokkeerd is, de impeller zijn werk doet en er water wordt doorgepompt).
Via de warmtewisselaar circuleerde door de motor alleen koelvloeistof , voortgestuwd door een op de warmtewisselaar gemonteerd klein electromotortje . Een gesloten koelsysteem dus. Compleet met expansievaatje. Zoals bij een auto hoef je deze koelvloeistof niet te vervangen zolang die voldoende werkzaam is bij vorst. Wat je kunt controleren met een zogenaamde vorstmeter.

Die Martec warmtewisselaar (van aluminium) had op de warmtewisselaar een kleine anode die je los kon schroeven. Aangezien die in contact kwam met het opgepompte buitenwater moest ik die jaarlijks schoonborstelen en vijlen en uiteindelijk vervangen. Vervanging normaal verkrijgbaar als zinkanode Martec.

Bj het winterklaarmaken van de motor hoefde ik de motor alleen warm te draaien om de olie wat vloeibaarder te maken, zodat deze makkelijker was af te pompen, wat ik trouw elk jaar deed. Bij de keerkoppeling was ik niet zo kritisch.
Voor het vorstvrij maken van het koelsysteem was het voldoende om de koelwaterinlaat onderin de bilge te sluiten en , zoals Michiel beschrijft, bij draaiende motor via de wierpot antivries (dat is er in een milieuvriendelijke versie die je ook kunt gebruiken voor drinkwatersystemen aan boord) toe te voegen tot die uit de uitlaat kwam. Kan je ook prima doen als het schip al op de wal staat. En dan zie je des te beter welk kleurtje vloeistof er uit de uitlaat komt. Ik gebruikte ongeveer 2,5 liter per keer.

groot voordeel van zo’n systeem: geen kalk en andere aanslag of verontreiniging  in de koelkanalen van de motor. En dus niet helemaal aftappen voor de winterstalling.

Voor zover mij bekend werken modernere motoren met een  geïntegreerd gesloten koelsysteem vergelijkbaar. Ook daar zal er door de motor enkel vorstveilige koelvloeistof vloeien.

Alleen bij een open koelsysteem is het noodzakelijk dat je de motor eerst zo warm draait dat de koelthermostaat open gaat staan.

Succes!

Ferdinand