Home › Forums › Algemeen › winteronderhoud › Reageer op: winteronderhoud
Joop,
De stappen zijn de volgende:
– download de handleiding van je motor en lees die zodat je weet wat waar zit. Hier zal ook een gedeelte in staan over winteronderhoud.
– koop vervangende olie, oliefilter, brandstof(voor)filter, impleller en antivries,
– de handelingen zijn het makkelijkst uit te voeren als de boot in het water ligt,
– draai de motor warm, zodat de thermostaat open zal staan (motorblok moet echt warm aanvullen, min 15 min stationair),
– zet motor uit, zet afsluiter koelwateraanvoer dicht, zet de tapkraantjes van motorblok open en vervang evt impeller
– als je een niet-directe koeling (intercooler) hebt zal die ook afgetapt moeten worden. Ik heb hier echter een ervaring mee. Sluit de afsluitkranen.
– open de wierpot en start de motor, giet de antivries in het koelsysteem (de hele can). Bij intercooler zal deze waarschijnlijk ook met antivries gevuld moeten worden.
– stop de motor en pomp de warme oude olie uit het systeem. Vervang het oliefilter (oude doeken er onder), beetje olie op de ring en draai handvast.
– giet de benodigde hoeveelheid verse olie in motorblok en evt versnellingsbak.
– ontspan riemen dynamo
– verbindt de accu’s met een oplader en stroomvoorziening of haal de accu’s uit de boot en zet ze thuis aan de oplader
– wanneer uit het water: zet koelwateraanvoerkraan open, toilet en gootsteen moeten afgetapt en voorzien worden van antivries, je kan evt de oude impeller nu uit de pomp halen en in het voorjaar vervangen, pomp de bilge leeg en spoel die schoon
– leeg drinkwatertank
– vul de dieseltank geheel (evt bacteriedodend middel toevoegen) of maak hem geheel leeg.
– plaats evt ontvochtiger in de boot
– ik zelf leg mijn mast op de boot en trek dan een zeil over de gehele boot.
Goed om dit overzicht te schrijven, ik merk dat ik toch nog iets vergeten ben 🙁
Dus laatste aanbeveling: maak een checklist met alle handelingen, nummers en hoeveelheden!