Home Forums Algemeen ral code 1020 Reageer op: ral code 1020

Hans ten Cate
Deelnemer
Aantal berichten: 147

Henk,

Michiel veldkamp maakte me erop attent dat je deze vraag had gepost en vroegn per mail of ik iets van de kleur wist. Ons Olijfje is ook lichtgroen, heeft nog de oorspronkelijke gelcoat en ik denk wel eens na over hoe ik dingen met de boot oplos. Vandaar de vraag aan mij.

Misschien heb je hier iets aan:

• Ik heb best wat tijd gestopt in het zoeken naar de juiste RAL kleur. Op de zoektocht ben ik wel eens de oorspronkelijke Zweedse kleurcodes tegengekomen, maar heb nooit een 1:1 vertaling naar RAL-code gevonden.
  • Als het gaat om reparaties denk ik dat je daar ook niet zo veel aan hebt. Ik ben geen gelcoat-, verf- of kleurexpert, maar ik ben er vrij zeker van dat de kleur van de gelcoat na ca 50 jaar niet meer gelijk is aan hoe de boot ooit is geleverd. Al zou je de vertaling van de oude Zweedse kleurcode naar RAL hebben, dan zou de kleur denk ik niet overeenkomen met de huidige kleur van de boot.
  • Ik denk dat het beste korte-termijn-effect van een reparatie verkregen wordt met een kleurenscan en op basis van die scan gemengde verf of gelcoat. Korte-termijn omdat ik vermoed dat nieuwe verf of gelcoat uiteindelijk anders verkleurt dan de de oude en dat je dan alsnog kleurverschillen gaat krijgen.
  • Vorig jaar was er een schade aan een groene M26 die bij me in de haven ligt. Zelde kleur als nijn boot, zelfde leeftijd. Die schade is gerepareerd met speciaal gemengde verf. De verf was gemengd met een RGB/CMY code die gescand was met mijn telefoon. Met een app genaamd RGB Color Detector. De output van die app staat in het plaatje hieronder. Ik zou willen benadrukken dat de output een voorbeeld is. Voor jou voor een andere boot kan het anders uitpakken.
  • Als het niet om reparatie gaat, maar om een het schilderen van de romp heb je natuurlijk meer vrijheid. Dan hoeft de nieuwe kleur niet per see of helemaal niet te matchen met wat er al op zit.

Mijn conclusie is dat de discussie over welke RAL-kleur een boot heeft niet zo zinvol is; verkleuring door veroudering van gelcoat maakt dat een standaard RAL-kleur nooit perfect past. Ik zou zelf gebruik maken van een kleurenscanner en op kleur gemengde gelcoat of verf.