Home Forums Discussies Kennisbank Overloop IF vervangen Reageer op: Overloop IF vervangen

Frank Visser
Deelnemer
Aantal berichten: 4

Super bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Ik zit nog te twijfelen over twee dingen:

– dat ik lees dat de Harken wagen zonder extra klemmen niet vastgezet kan worden, en dat hij bij zachte wind of aangemeerd heen en weer kan blijven klikken

– dat de trekrichting voor mij zo moet zijn dat ik aan loef wil kunnen trekken als ik de wagen naar loef wil halen, ik snap dat jij lekker aan lij zeilt, maar ik denk dat ik 99% aan loef zit

Ik heb nu een Lewmar systeem gevonden met de klemmen op de wagen. Dan trek je voor mij in de juiste richting.

Het voordeel van de Harken is dat de lij-zijde bij een Harken windward systeem automatisch lost. Maar hij is niet vast te zetten.

Met zowel loef-zijde als lij-zijde op de wagen van de Lewmar, is de lij-zijde voor aantrekken gemakkelijk los te klikken omdat hij dichterbij zit op de wagen ipv op de wand aan lij-zijde. Voordeel is dat je de wagen ook gewoon vast kunt zetten in de positie die je wilt. Gewoon in het midden bijvoorbeeld. En je trekt aan loef, wat ik graag wil.

Dus wellicht toch een Lewmar systeem ipv Harken…