Home Forums Discussies Kennisbank Glijlager giek Proctor Reageer op: Glijlager giek Proctor

Hans ten Cate
Deelnemer
Aantal berichten: 147

@ Albert, ik heb de lagers van Delrin gemaakt. Teflon is voor mij minder gemakkelijk te verkrijgen. Het is niet zo bekend dat veel kunststoffen zich voor water gedragen als een soort spons. Het neemt water op en geeft het weer af. Nylon kan daardoor behoorlijk uitzetten. Delrin neemt veel minder water op en is daardoor beter geschikt voor toepassingen waar de maat belangrijk is.  Teflon was op zich denk ik ook goed geweest. Dat bewerkt erg gemakkelijk en glijdt goed.

Van Menno Mostert kreeg ik feedback per mail. Dat is ook gewaardeerd ! Menno wees me erop dat George Kniest glijlagers van Pfeiffer verkoopt. 95mm lang en gemaakt voor 25mm rail:  https://www.georgekniest.nl/artikel/9500/25mm-95mm-glijlager-pfeiffer.html. Ik heb denk ik zo’n lager in een klauw zien zitten zoals ik zelf ook heb. Wellicht past hij, maar de Pfeiffer is vierkant waar de klauw ronde hoeken heeft, Waar ik mzag was hij versleten en zat hij niet echt mooi.

Menno gaf een goede tip om alles nog iets soepeler te laten lopen: McLube onedrop. Volgens de website van sailspecials (https://sailspecials.nl/tuigage/tuigage-accessoires/mclube-onedrop/?gclid=EAIaIQobChMIvYLCp8OM8AIVi-J3Ch0U2A9rEAQYASABEgKgpfD_BwE) heeft het spul de volgende eigenschappen:

• Met McLube OneDrop smeer, conditioneer en bescherm je kogelgelagerde blokken, leuvers en de traveller. Slechts 1 druppel is genoeg om schuivende kogels weer te laten rollen. Het houdt de kogellagers schoon door het aanhechten van zout, zand, vocht en vuil op de lagers te voorkomen, beschermt en zorgt voor smering.
  • Smeert conditioneert en beschermt de kogellagers
    Slechts 1 druppel is genoeg
    Aanbevolen door Harken® voor alles dat rolt

Ik ga het zelf aanschaffen en proberen om de boel nog soepeler te laten verlopen. Ik denk dat ik uit nieuwsgierigheid ook de glijlagers van Pfeiffer ga bestellen. Als het werkt is dat een snellere en goedkopere oplossing dan wat ik zelf heb gemaakt. Overigens is wat ik heb gemaakt niet moeilijk wanneer je beschikt over de juiste middelen. Is er belangstelling voor dan kunnen we nadenken over een serie.

Groet, Hans