Home Forums Discussies Kennisbank Overloop IF vervangen Reageer op: Overloop IF vervangen

Hans ten Cate
Deelnemer
Aantal berichten: 147

Twee vragen; Laat ik ze in deze reactie samen beantwoorden:

Hoogte rail:

De balk en de rail zijn op Olijfje samen hoog genoeg om de slede vrij te houden van de gelcoat op de banken. Er is een mm of drie speling tussen de onderkant de slede en de gelcoat. Van tevoren had ik zwarte PE-plaat van 3 en 4 mm gekocht en daar strips van geknipt die exact even breed waren als de rail. Daarmee zou ik de rail iets hoger kunnen plaatsen, maar dat was niet nodig.

Als alternatief had ik ook PE strips gemaakt die tussen balk en kuip geplaatst konden worden. Ik indien nodig dus kiezen:

• alleen de rail iets verhogen of
  • balk iets hoger plaatsen.

Dit laatste heeft een klein nadeel. In Olijfje is de balk een klein beetje trapeziumvormig. de balk zit mooi klem aan de zijkant in het slot tussen de banken. Aan de onderkant verhogen maakt dat de balk minder klemt in het slot. Er kan gemakkelijker vuil bij en voor- of wachterwaartse krachten geven wat meer kans op beweging. De bevestiging van de balk rekent bij hoger plaatsen meer op alleen de bouten. Ik kan moeilijk inschatten hoe belangrijk dit is. Wat ik wel weet is dat de balk in 1977 is geplaatst en goed vast zat toen ik m loshaalde voor inspectie en verwisselen van rail.

Mijn voorkeur was daaarom om alles weer precies zo vast te zetten als het zat.

Ik heb van wouter Versluis gehoord dat de balk bij hem een paar mm minder hoog was en dat bij hem slede de banken wel raakte. Vandaar waarschijnlijk ook jouw vraag.

Wat ik besteld heb is:

• HK2746 22mm SB CB HL windward sheeting kar
  • HK2720.120 22mm SB rail CB 120cm
  • HK2740 Harken 22mm SB enkel overloopblok, Dit is een eigenlijk veel te dure oplossing om de touuwen aan te bevestigen. Een oog met blok kan ook prima. Daar heeft Adri voor gekozen.

De rail is mooi plat. Maar moet dus in sommige gevallen worden verhoogd. er zijn ook gewoon hogere profielen beschikbaar. Dat is de beste oplossing vind ik.

Misschien goed om ook de maten van de overloop nog te vermelden; daar was laatst vraag naar:

Marieholm IFE:

Lengte: 121 cm

hoogte: vergeten te noteren

breedte bovenkant: 37 mm

breedte onderkant: 35 mm

Bediening overloop zittend aan lij

Ik zeil graag zittend aan lij. Heb dan mooi zicht op voorlijk van fok of genua. en de telltales. Verder vind ik het heerlijk om dicht bij het water te zitten.

Daarom vond ik het wel een mooi idee om de overloop ook te kunnen bedienen, zittend aan lij. Eeen schematische weergave van de hoe ik dat doe met het windward sheetingsysteem staat in het volgende plaatje.