Home Forums Discussies Kennisbank Uitgebreide stuurautomaat inbouwen Marieholm 26 Reageer op: Uitgebreide stuurautomaat inbouwen Marieholm 26

Jeroen
Deelnemer
Aantal berichten: 277

Ja klopt helemaal, afgelopen Maandag is de testopstelling getest bij mij aan boord.

Hier een verslagje vanuit mijn oogpunt:

Of ik een stukje wilde gaan zeilen om de pypilot te testen?
“Uhm … ja natuurlijk, maar de boot ligt een beetje uit elkaar momenteel, momentje.”
Ik hou een schuin oog naar de wind en weersvoorspelling, en ondertussen maak ik rustig de boot weer zeilklaar. Nieuwe slangen en verse olie voor het oude motortje, accus weer aan boord, wat kleine dingen zoals het motorbedieningspaneel weer monteren, grootzeil er weer op etc etc.

Inmiddels was Våghals weer zeilklaar, en Maandag zou een prima dag voor zeilen kunnen worden. Graadje of 5 werd voorspeld, en er zou een mooi windje komen, die wat vlagerig zou moeten zijn volgens het Harmonie model, dus in de haven voor de zekerheid toch even een rifje gezet. Dat geeft wat rust, en bleek ook de goede zet te zijn. Ondertussen ook alles nog even klaar gelegd, en het groen van de kuip geveegd.

Onno was inmiddels aangekomen, en na een babbeltje heeft hij zijn testopstelling gemonteerd op de boot. Na een kleine kalibratie, vertrekken wij uit de haven, nog in de luwte hijs ik alles omhoog.
Beetje ruimte opgezocht en de pypilot stuurautomaat aan gezet. We zaten hoog aan de wind, en de testopstelling deed het “out of the box” meer dan prima, ik probeer de boot bewust slecht te trimmen en van het ene gangboord naar het andere gangboord te gaan, maar hij reageert uitstekend op die dingen.

Het allereerste wat mij opviel, was dat de tillerdrive nauwelijks hoorbaar was. Ik zei: “Is mijn tillerdrive kapot omdat hij meer lawaai produceert dan deze tillerdrive?” (zijn dezelfde tillerdrives)
“Nee, dat komt door de aansturing van de motor ” is het antwoord.
Bij de raymarine is het aan of uit met vol vermogen, waar het bij de pypilot het progressief gebeurt.

Dat geld ook voor het stuurgedrag, waar de raymarine vrij grove stuurbewegingen maakt, is het met de testopstelling rustiger en vooral slimmer. Daarmee word de koers strakker aangehouden. Bijkomend voordeel is dan het stroomgebruik daarbij minder is.
Met name op de stukken van ruime wind was het verschil aanzienlijk qua sturen, in de zin van dat de pypilot veel slimmer om gaat met de golfjes schuin van achteren.

Met name zodra je opgetild word, en dreigt iets opzij gezet te worden dan hield de pypilot het roer stabiel op de golf, waar de RM op de golf door bleef corrigeren, waarna je in het dal weer terug gezet word en vervolgens bijna zelfs gijpt omdat je je 20 tot 25 graden bent afgevallen (in extreme gevallen)

We hebben best sportief gezeild, ongv 15 mijl gedaan op allerlei koersen, gemiddeld 5,4 knp met een top van 6.2 knp, dit was gereefd en met een gebruikt oud fokje.
Al met al ben ik tot nu toe erg onder de indruk van de pypilot, ik moet er bij schrijven dat ik ook te spreken ben over mijn samengestelde raymarine setje, maar het pypilot systeem werkt wel erg stil, logisch en strak.

Er is een filmpje gemaakt door Onno zelf: