Home Forums Discussies Kennisbank Verstaging spannen volgen de methode “Janiec” Reageer op: Verstaging spannen volgen de methode “Janiec”

Arno Roelofs
Deelnemer
Aantal berichten: 70

Hoi Leon.
Je hoeft het afstellen van de verstaging niet moeilijker te maken dan dat het is. Als je de methode van Janiec toepast is dat meer dan voldoende voor ons toerzeilers, deze methode is erg eenvoudig en in een kwartiertje te doen. Alles wat je meer doet gaat je geen verschil opleveren in zeileigenschappen en zijn alleen van toepassing voor de wedstrijdzeilers onder ons.
Zorg er in elk geval voor dat het lijwant niet teveel los gaat hangen zo gauw je wat helling gaat maken.

Ik ben het niet op alle punten eens met Jeroen, wel dat de romp niet uitblinkt in stijfheid. Ik heb mijn boot een aantal jaren geleden helemaal opnieuw superstrak ingetimmerd zonder mast op de boot. Nadat de mast gezet was bleek het een en ander toch iets minder mooi te passen.. ook de schroefas uitlijning is hier gevoelig voor, de uitlijning hiervan verschilt op de kant (winterbok) van in het water.. lastig dus want die kan je alleen afstellen zonder gemonteerde seal..

Nog over de verstaging Leon, vraag het ook eens in de appgroep zuid, Adri van der Velde kan er ook wel iets nuttigs en leerzaams over vertellen, al is dat wel op het serieuze wedstrijd nivo, maar zeker altijd gefundeerd!

Succes, groetjes van Arno.