Home Forums Discussies Kennisbank Verstaging spannen volgen de methode “Janiec” Reageer op: Verstaging spannen volgen de methode “Janiec”

Anoniem
Inactief
Aantal berichten: 277

Hallo Leon,

De getallen komen voort vanuit het oogpunt van goede verstaagde masten (meestal top getuigt) en grotere boten die doorgaans veel beter/stijver zijn gebouwd. Dus in een ideaal geval zou je zoveel voorspanning theoretisch moeten hebben. Ze betekenen dus niet, niets.

Maar in ons geval pakt het in de praktijk anders uit, een slappe boot die verbuigt zo erg dat vaak de deurtjes niet meer kunnen sluiten. En dan haal je de voorspanning ook niet, omdat het dus buigt.
Datzelfde geld voor een mast die onvoldoende is verstaagt, het gaat buigen en wringen in allerlei onmogelijke plekken.

Nog een voorbeeld, een klein bootje zou je ook niet op die waardes zetten, want dan buigt het, en uiteindelijk gaat het breken. Of een houten mast zou je ook niet op zoveel voorspanning zetten.

Onze zeilbootjes zijn niet meer zo stijf als 40/50 jaar geleden, en zelfs toen waren ze al niet zo stijf.
Wel degelijk, maar niet heel stijf.
Het staat zelfs in het handboek dat je tijdelijk de verstaging wel wat strakker kan zetten, maar dat als je terugkomt in de haven je die spanning er weer moet afhalen (lees het vertaalde handboek maar eens, staat hier op de site).
Dat heeft naar mijn mening te maken met wat ik al eerder schreef.

Veel mensen zien die getallen dus als een doel, en gaan dan dus vrolijk alles op die 20 procent zetten, denkend dat het dan goed is. Wat ik met mijn betoog hier duidelijk wil maken is dat je het gehele plaatje mag bekijken.

Het doel is dat je een tuigage hebt wat werkt en in balans is.
Er is nog een aspect, dat is de verstaging zelf, dat rekt ook behoorlijk onder druk.
Dan praat je over standaard rvs, ga je naar bijvoorbeeld dyform, dan is de rek al minder, en dan heb je al een stuk stijver geheel.

Getallen als leidraad is prima, maar kijk ook naar het gehele plaatje dus.
Ik heb mijn verstaging echt niet op 20% van de breeksterkte staan, ondanks dat ik dikke knieverstevigingen erin heb.
En toch is de boel in balans, en komt het leiwant niet echt los te staan bij b.v. 5 bft, ook al is dat niet heel erg (het los staan). Want onze boten en in het bijzonder onze masten buigen nu eenmaal, het is een vrij slap profiel wat eigenlijk onvoldoende verstaagt is naar mijn mening.

Keerzijde is wel dat je wel heel goed kan spelen met masttrim, vooral in lichtere condities is het leuk spelen.
Mijn ervaring is dus dat als je in grote lijnen doet zoals ik eerder omschreef, je al aardig goed zit.
Groeten van Jeroen