Home › Forums › Discussies Kennisbank › Verstaging spannen volgen de methode “Janiec” › Reageer op: Verstaging spannen volgen de methode “Janiec”
Is je romp dek verbinding nog goed, of staat hij inmiddels open?
Eerst bepalen hoe je de mast wil hebben als je van opzij naar de boot kijkt.
Bij een Marieholm 26 is mijn ervaring dat je hem vrij naar voren wilt hebben, maar ieder zijn voorkeur.
Dan zorgen dat de mast zijdelings recht staat, ik doe dat altijd met de val, een stuk elastiek en een cm.
Dan ga je alles op spanning brengen.
Nogmaals als je de topwanten op spanning brengt, komt er een punt dat je alleen maar aan het buigen bent.
Dus laat die getallen allemaal los!! Voorspanning is niet het doel, het doel is een tuigage wat in balans is!!
Je zet spanning op het topwant, dan zal de mast gaan buigen, dat is direct je graadmeter van hoe ver je moet gaan.
Voor elk profiel is er een maximum percentage wat hij mag buigen, ik weet het zo niet uit het hoofd voor onze masten, maar wees conservatief. Als je eenmaal buiging hebt, dan haal je met het onderwant de buiging er grotendeels weer uit, je hoeft maar een klein beetje buiging over te laten.
Wat je absoluut niet wilt is helemaal recht, er moet dus een klein beetje buiging overblijven.
Dan ga je zeilen, en dan ga je allerlei dingen zien.
Er komt druk in het grootzeil en voorzeil, met druk in het grootzeil komt er weer meer buiging in de mast, en hetzelfde geld voor het voorzeil, het trekt aan de voorstag, en dan komt er nog meer buiging in de mast.
Met heel veel buiging in de mast, is 1 niet goed voor de mast zelf, 2 je topwant gaat slap hangen omdat de afstand tussen putting en waar de topwant aanslaat verminderd, de mast knikt dan ook weg, 3 het zeil gaat heel vlak staan, en dat wil je eigenlijk niet in lichte tot matige condities, je hebt dan power nodig. Met veel wind is het wel gunstig, maar teveel is dan ook niet goed.
Ga je dan nog eens je hekstag aantrekken, dan komt er nog veel meer buiging in de mast.
Daarom wil je in rust dus zo min mogelijk buiging hebben wat toelaatbaar en veilig is.
Dan snap je ook, dat de functie van het onderwant heel erg belangrijk is, en dit is nu precies het zwakke punt van onze boten. De mast is eigenlijk onvoldoende verstaagt om tot een stijf geheel te komen, dat samen met de zwakke dek romp verbinding, de onderbemeten onderwantputtingen, is het heel lastig om dit tot een goed werkend geheel te krijgen.
Ik doe altijd een basis afstelling, dan ga ik zeilen en kijken wat het tuigage doet.
Ik zorg ervoor dat de mast niet knikt, en dat de buiging nog enigzins beheersbaar blijft.
De boel moet in balans zijn! Dus cijfertjes loslaten, en niet zien als het einddoel, maar zorgen voor een goede balans in het tuigage.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, je mag mij altijd mailen voor verdere vragen.