Home Forums Discussies Kennisbank Verstaging spannen volgen de methode “Janiec” Reageer op: Verstaging spannen volgen de methode “Janiec”

Leon Jochems
Deelnemer
Aantal berichten: 19

ik worstel met weinig ervaring sinds vorig jaar in het bezit van een Marieholm 26 met het afstellen van de verstaging en alle data daaromtrent. omdat ik de ervaring mis, geen idee wanneer ik langs een want loop hoe strak, strak is of hoe los, los is, heb ik daarom een Loos wantspannings meter aangeschaft om in ieder geval het topwant, 6 mm, meetbare voorspanning te geven en daarna met het onderwant de bolling in de mast terug te brengen. Ik heb momenteel mijn topwant verstaging op 12% rek, volgens de Loos meter 380 kg. Richtwaarde die ik hier gebruik uit Marieteam 2005/1, losse hekstag, 370 kgs op het topwant, dit gemeten op de Loos wantspannings meter.
Op deze link https://www.marieholmvereniging.nl/kennisbank/wantspanning/ staat ook een beschrijving van hoe het want op spanning te brengen. Hier wordt uitgegaan van 13 – 15 % van de breek spanning op het topwant, dus 13 – 15 % = 374 tot 432 kgf. Hier wordt voor een 1 x 19 6 mm draad een breekspanning van 2880 kg gehanteerd, ongeveer gelijk aan de waarde van een Sure check wantspanningsmeter tabel, 2800 kg. Selden tuning guide geeft echter voor dezelfde draad 31 kN breekspanning, wat gelijk is aan 3161 kgf. Met mijn 12 % rek kom ik met deze waarde op 380 kgf op mijn Loos en 379 kgf wanneer ik met Selden waarde reken. Zou ik de methode van de link volgen en na het aantrekken en op spanning zetten van de hekstag op 15 – 20 % van zijn breeksterkte, wederom 13 – 15 % meten op mijn topwant, en zou ik daarna mijn topwant op 15% hebben dan is dit volgens Loos en Selden waarden resp 492 en 474 kgf, veel hoger dan de aangegeven maximum 430 kgf. Ga ik uit van 2880 en 2800 kgf breeksterkte dan kom ik idd op 432 en 420 kgf, bijna of minder dan de maximum 430 kgf.
Wat betreft prebend, aanspannen van het onderwant, wat is hier de norm ? ik heb prebend in mijn mast met losse hekstag, zijn hier waarden voor te geven, is de 5 – 6 cm een waarde die vast ingesteld kan worden bij niet aangehaalde hekstag ? Stap 4 in de eerste post zegt: “haal de bolling uit de mast”, ik heb altijd begrepen dat de mast wat pre-bend nodig heeft, ik begin nu te twijfelen aan de bolling in de mast.
Mijn belangrijkste vraag op dit moment is: welke waarde gebruik ik als breeksterkte van een 1 x 19 6 mm ?
Iemand verder nog tips, zie ik iets over het hoofd of mis ik iets ?

Groeten, Leon