Home Forums Discussies Kennisbank Verstaging spannen volgen de methode “Janiec” Reageer op: Verstaging spannen volgen de methode “Janiec”

Anoniem
Inactief
Aantal berichten: 277

Nog een anekdote, en voor wat het waard is. In Zweden zetten de Marieholm IF wedstrijdzeilers, hun verstaging bij lange na niet zo strak als wat wij Nederlanders doen. De toppers hebben, “ondanks” de matige voorspanning, wel goede balans in hun masten, en gaan ook als de spreekwoordelijke brandweer zonder problemen.

Deze IF, waarvan ik een foto heb gemaakt, stond op wal in een klein plaatsje aan de westkust van Zweden, genaamd Fiskebäckskil. Ik was daar om met een vriend zijn zeilboot terug naar huis te zeilen. Ik raakte aan de babbel met de eigenaar van de IF, hij werkte destijds voor Seldén, en heeft zijn IFje voorzien van o.a. een nieuwe mast, hele interessante dingen kan je van zo’n iemand leren.

Foto:

Nog een tip/suggestie, als je in de haven bent, zet dan eens wat druk op je grootschoot (met vast kraanlijn) ongeveer net zoveel als je zou doen als je hoog aan de wind zeilt met een aardig windje. en kijk goed wat dat doet met je mast, en met de spanning van je topwanten. De spanning zal altijd afnemen, hoe groot je voorspanning ook is.