Home Forums Discussies Kennisbank Verstaging spannen volgen de methode “Janiec” Reageer op: Verstaging spannen volgen de methode “Janiec”

Anoniem
Inactief
Aantal berichten: 187

Dat gaat over moderne profielen, niet het oude zeer buigzame profiel voor onze Marieholms mee zijn uitgerust. Onze masten zijn daarbij ook nog eens vrij licht ondersteund, door maar een enkel onderwant, en gepeilde zalingen, niet echt het recept voor een sterk en stijf tuigage.

maar inderdaad ik ga er geen welles niet verhaal van maken ….

Laat ik het zo stellen, ik heb heel wat tuigages van zeilboten afgesteld, en ook met heel wat verschillende zeilboten gezeild, en ook op hele verschillende soorten wateren, en in alle soorten wind. Bijna geen 1 daarvan was zo stijf dat er geen afname was in de spanning van het lijwant! Zelfs niet met heel goed verstaagde masten i.c.m de correcte voorspanning.

Je kan er nog zoveel voorspanning op zetten, dingen rekken, dingen buigen, en dat is maar goed ook! Anders breken er dingen!

De masten van onze Marieholms zijn al helemaal flexibele dingen, en zijn dan ook nog eigenlijk onvoldoende verstaagt. Maar dat kan je tot je voordeel benutten! Het heeft echt totaal geen zin om er heel veel voorspanning op te zetten. Sterker nog dat is echt zonde, want je boot presteert er echt niet beter op. En de boot buigt aan alle kanten door, ook knieverstevigingen gaan daar niet tegen helpen, die had ik ook in mijn IF gemaakt, en ook in mijn huidige 26.

Het enige wat je doet met zoveel voorspanning, is dat je dingen gaat buigen, en daarom ondervind je dus ook problemen!

Nogmaals de voorspanning is niet het doel, het doel is dat je balans in het tuigage krijgt, dat bij meer wind, en vooral hoog aan de wind je mast recht blijft en niet halverwege weg knikt. Want dat is gevaarlijk, dat er afname is van spanning in het lijwant is volkomen normaal!

dat staat ook in je Seldén handleiding, als je hem helemaal doorleest.

Er is nog wel ergens een filmpje te vinden waarbij ze een mast van een vrij populair zeilbootje ook op veel voorspanning zetten. Het resultaat is dat het ding door midden brak! Naar mijn mening, en naar mijn ervaring, is dat theorie niet altijd toepasbaar is op de praktijk, doe ermee wat je wilt!