Home Forums Discussies Kennisbank Gennaker Marieholm 26 Reageer op: Gennaker Marieholm 26

Michiel Veldkamp
Deelnemer
Aantal berichten: 138

Hier twee foto’s. Een van het boegbeslag en een van de boot onder zeil. Ik vind het bereik van de gennaker beperkt (halve wind-ruime wind). Lekker voor lange rakken op deze koersen met weinig zorg (bijv. oversteek IJsselmeer of Noordzee) maar in praktijk zet ik de spi als ik niet alleen zeil. Waar ik meer in zie is een licht voorzeil dat het gat tussen genua en spi dicht (upwind gennaker, code zero). Ik zou ieder die een gennaker overweegt deze configuratie willen aanbevelen.

In praktijk kruis je een voor de windsrak af met een gennaker. Je hebt twee lange schoten nodig zodat de gennaker bij het gijpen voor het voorstag langs kan en aan de nieuwe lijzijde kan worden aangetrokken. De oude lijschoot blijft voorlangs lopen.

Ton Roelofsen heeft op zijn M26 een korte boegspriet gemonteerd bevestigd met twee ringen op het dek. Ik weet niet wat zijn ervaringen zijn met de gennaker. Ook in het Zweedse Medvind heeft eens een artikel gestaan over een IF met gennaker met boegspriet.

Ik gebruik een slurf bij het hijsen van de gennaker maar of dat nu veel makkelijker is weet ik niet. Ik raak altijd in de clinch met de lijnen van de slurf, ze moeten volledig vrijlopen van de slurf. Gisteren heb ik nog mijn (spi)val bovenin de mast naar beneden gehaald omdat de sluiting open was geraakt. Kortom bij mij zit de routine er ook nog niet in.