Home Forums Algemeen Mast trim Reageer op: Mast trim

Anoniem
Inactief
Aantal berichten: 187

Even de dingen uiteenzetten, mastvalling is zoals Arno mooi heeft omschreven.

En dan de mast trim is hoe je de mast afstelt, dus een bolling erin.

Ik zou verder niet teveel spanning erop zetten, dat vind een IF echt niet fijn, zelfs ook niet met knieverstevigingen.

Wat ik vaak doe is, als er veel wind is, dan draai ik de spanners vooraf een beetje aan, en met minder wind en terug in de haven wat minder strak.

Kwestie van ervaring opdoen, en kijken wat de mast doet, het percentage voorspanning is niet het einddoel, het einddoel is een tuigage wat in balans is!

Een lichte bolling in de mast is noodzakelijk, als je de mast helemaal recht zou trimmen kan je te maken krijgen met mast inversie.

Dus dat de mast ruwweg ter hoogte van de zalingen naar achteren komt, en dat vind de mast absoluut niet fijn!!

 

In jou geval staat de mast wat achterover, dit bepaal je met de lengte van de voorstag.

Wil je de mast meer rechtop hebben, dan zal je de lengte van de voorstag wat korter moeten maken.

Iets achterover staan of juist voorover is een kwestie van voorkeur, het bepaald het zeilbalans zoals Arno al mooi heeft uitgelegd.

Ik heb heel veel geëxperimenteerd met mast trim, en qua mastvalling heeft meer rechtop mijn keuze, neutraal op het roer, ik kan ook meer spanning krijgen op de voorstag etc etc.

Hopelijk heb je er wat aan, en als je vragen hebt, horen we die hier graag.

Mvg Jeroen