Home › Forums › Discussies Kennisbank › Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26) › Reageer op: Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26)
Uiteindelijk ben ik heel wat dagen bezig geweest met het het bedenken en aansluiten van alle leidingwerk.
– De diesel aan- en afvoerleiding. Van IJsbrand kreeg ik mooie klemmetjes met rubberen manchet zodat ik deze aan de kuipbodem kon vastzetten.
– De koelwater aanvoer. Op het schotje van het brugdek heb ik twee stukjes houdt gelijmd waarop de wierpot is geplaatst en de beluchter. Voorheen stond de wierpot onder de waterlijn. Nu er nét boven, dat lijkt me veiliger.
Vanaf de afsluiter gaat er nu een slang naar de wierpot onder het brugdek. Van daar gaat de slang naar de koelwaterpomp die bij een Nanni aan de voorkant zit. Vanaf de koelwaterpomp moet de slang naar de beluchter, vanaf waar er een slang naar de koelwaterinlaat van de warmtewisselaar moet. Dit heeft nogal wat hoofdbreken gekost omdat de slang daarbij een bijna haakse bocht moet maken en dan gaat knikken. Uiteindelijk heb ik dit opgelost met knietje waarop ik twee slangtules heb geplaatst. Het is handig om bij het indraaien van slangtules teflontape te gebruiken trouwens. Dat ontdekt is pas toen er al water uitspoot.
– De elektra van de motor is vrij simpel vergeleken met die van de oude volvo. Het dashboard is ‘plug and play’. Daarnaast zit er op de startmotor een aansluiting voor de plus, die naar de hoofdschakelaar van het motorcircuit gaat. En onderaan het blok zit een bout waarop de min bevestigd kan worden. Vanaf de accu’s loopt er een kabel naar deze bout, en vanaf de bout een kabel naar het schakelpaneel. Het bleek wel dat het kastje dat onder de entree zit, geen ruimte liet voor de bekabeling (voorheen zat dit ook nogal bekneld). Geen idee hoe dat origineel heeft gezet maar ik heb het kastje 5 cm smaller gemaakt waardoor er een soort kabelgoot ontstaat. Aan de voorkant zie je er niks van, het schot is gelijk gebleven.
– De bedieningskabels. Hiervan kon ik één hergebruiken. De kabel van de keerkoppeling moest ik vervangen. Het afstellen viel me 100% mee. Als ik het goed heb gedaan …
De gashendel bleek helaas wel versleten. De hendel slipte over de conus heen. Nogal gevaarlijk als je bijvoorbeeld achteruit moet slaan en hij in z’n vooruit blijft slaan. Die heb ik dus ook maar vervangen.
Hier is alles aangesloten. Later heb ik de bekabeling uiteraard nog netjes gebundeld en vastgezet aan de fundatie. Ook de koelwaterslangen zijn later aan het schot vastgemaakt.