Home › Forums › Discussies Kennisbank › Afdichting motorluik IFE › Reageer op: Afdichting motorluik IFE
In onze IF lekte het motorluik behoorlijk, ondanks dat er aan het deksel als in de kuip rubber is geplakt. Aangezien we de boot vanaf helemaal leeg weer aan het opbouwen zijn, kon dit klusje er ook nog wel bij.
Ik heb gekozen om in het deksel mosrubber te plakken van 20×10. In de kuip komt een aluminium profiel van 20×10, wat afgefreesd is naar 10mm hoogte totaal. Hierdoor drukt het aluminium het mosrubber 4 tot 5 mm in. Deze “scherpe” rand zal een betere afdichting moeten geven dan, rubber op rubber. Ook omdat er een bredere geul ontstaat om het water af te voeren naar de extra afvoer die onder het motorluik is geplaatst.
Het alu profiel komt bij de gamma vandaag en is prima te buigen na verhitten en afkoelen. Dit moet wel een paar keer herhaald worden, omdat na het buigen het alu weer hard wordt. Na elke keer buigen, weer even alles vlak kloppen met een kleine hamer. Ik heb 2 profielen gebruikt, dit werkt wel zo fijn om de hoeken goed te kunnen bepalen op de mal. de twee stukken hebben we aan elkaar gesoldeerd met durafix. Dit is een materiaal waarmee je aluminium met een gewone gasbrander kunt solderen.
Ik heb vandaag het profiel in de boot gelijmd met cetex, een goedkopere en sterkere kit dan sikaflex is mijn ervaring (ook in het wit te krijgen, voor bijvoorbeeld een kitnaad) Hier heb ik nog geen foto’s van, dat komt nog! en nu maar hopen dat we eindelijk van het water af zijn.