Home › Forums › Discussies Kennisbank › Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26) › Reageer op: Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26)
De dagen zijn kort en nat dus het klussen gaat niet zo snel. Wel zijn er sinds mijn laatste post weer wat dingen gedaan.
Zo heb ik het hele kombuisschot er maar uitgehaald. Het bleek aan slechts twee messing schroeven op een vuren latje aan de bank bevestigd te zijn. Van de twee messing schroeven was er 1 gebroken … Vandaar dat het schotje helemaal naar onderen gleed. Als het schotje er uit is, geeft dat mooi ruimte om de bodem te schilderen. Op de foto is nog net het vuren latje onder de bank te zien waaraan het schotje was vastgeschroefd. Ik heb de lat vervangen door een ongescheurd exemplaar die met meer rvs schroeven vastzit. Het beperkt nu ook de doorbuiging van de bank. Ook heb ik aan de binnenzijde van het langsschot van de bank (zeg maar het gelakte deel) een extra lat aangebracht zodat het schot straks in twee richtingen vastgeschroefd kan worden.
Op de foto is ook te zien dat ik de gore, beschadigde vinylbekleding verwijderd heb. Daarover twijfelde ik wel even want door een stuk te vervangen zal er straks verschil zichtbaar zijn en moet op termijn eigenlijk alle vinyl vervangen worden. Maar een situatie waarin ik er zo mooi bij kan als nu, zal hopelijk niet snel weer voorkomen. Bij het uitscheuren van het oude vinyl bleek gelukkig een groot deel van de groene lijmtroep mee te gaan (a.g.v. de lage temperatuur was de lijm nogal hard misschien?). Daarna heb ik de resterende lijmklodders met een plamuurmes afgeschraapt en de boel behandeld met een schuursponsje en ontvetter en het groen zoveel mogelijk verwijderd. Daarna plakte het niet meer maar helemaal weg was het niet, daarvoor zijn zwaarder chemicaliën nodig maar om het een beetje gezond te houden probeer ik gewoon of het zo werkt.
Thuis heb ik het kombuisdwarsschotje tot op het kale multiplex kaalgeschraapt en geschuurd en vervolgens opnieuw gelakt met Epifanes jachtlak. Ik heb het nieuwe vinyl-met-schuimrug eerst geklemd met dat schotje om het een beetje op zijn plek te houden bij het op maat maken. Meteen ook het deels nieuwe kombuis-motor-schotje geplaatst. Het achterste deel daarvan is nieuw zoals eerder te lezen was. Dit heb ik voorzien van nieuwe motorisolatie.
Thuis heb ik uit multiplex met witte kunststoflaag een nieuw aanrecht gezaagd. Voor de foto is het nieuwe wasbakje al even geplaatst. Ernaast komt een luik naar wat voorheen de koelbox was. Omdat het materiaal erg lelijk wordt van de decoupeerzaag ga ik met een kennis proberen het luikje te frezen. Ik ben ook niet zo tevreden over de krasvastheid van het materiaal dus wie weet vervang ik het nog eens door een beter materiaal maar vooreerst gaat dit wel voldoen en ziet het er een stuk beter uit dan het verzakte en verrotte oude aanrecht.
Van hetzelfde materiaal heb ik ook het motorschot aan de kant van de hondenkooi opnieuw gemaakt. Op de foto even geplaatst om te passen. Uiteraard wordt het nog afgewerkt en voorzien van motorisolatie.
Op een warme winterdag, bijgestaan door een elektrisch kacheltje, heb ik het vinyl gelijmd en meteen de kastbodem er maar losjes ingeschroefd als steun voor het vormen van het vinyl. Hopelijk droogt de lijm een beetje. Later zal ik het vinyl netter op maat snijden maar omdat het nauwkeurig plaatsen en uitmeten erg lastig is heb ik op voorhand het stuk vinyl wat groter gehouden dan noodzakelijk.
Van de jachtwerf hoorde ik vandaag dat Johanna over een paar dagen waarschijnlijk de loods in kan, zodat ze kunnen beginnen met het op maat maken van de motorfundatie. Spannend!