Home Forums Discussies Kennisbank Speling in roerophanging Reageer op: Speling in roerophanging

Hans ten Cate
Moderator
Aantal berichten: 147

Leon,

Als je eenmaal de oplsuitblokjes hebt weggehaald, til je het roer er gemakkelijk uit. Zeker als er speling in de pennen zit. Ik heb het samen gedaan met mijn winterbuurman Gerard Enschede en dat ging gemakkelijk. Eenmaal van de boot bleek ik het roer vrij gemakkelijk zelf te kunnen tillen. Ik schat in dat het roer een kilo of 20 a 25 weegt. Zeker als je de ruimte rondom de boot hebt kan het denk ik wel alleen, maar een paar handen extra helpt wel.

Hopelijk zijn pinnen en bus nog net zo mooi als ze bij mij waren en volstaan nieuwe rubbers. Zijn pinnen en of bus niet meer rond, dan zijn er de opties:

• nieuw beslag kopen, Ik begreep van Karel Kuipers dat hij dat te koop heeft. Is natuurlijk wel mooi !
  • nieuw beslag maken zoals Arno beschreef. Mocht je delrin of Nylon bussen nodig hebben dan kan ik je misschien wel meehelpen; ik heb een draaibank
  • pinnen omwikkelen met latoenkoper, zoals aangegeven door Paul hierboven. Vind ik ook geen gek idee
  • Ik heb ook als oplossing van speling gehoord dat er nylondraad (visgaren ?) strak om de pin werd gewikkeld. Dat klinkt heel erg improvisorisch en dat is het misschien ook wel. Het werkt echter al een hele tijd goed op een van de mooiere en beter onderhouden IF’s

Ik ga komend weekeinde zelf nog de reactie van Arno gebruiken: de staat van de schroeven checken. als die stukgaan lijkt me dat een groter probleem dan dat er speling in het roer ziet.

Mocht je nog twijfelen of iets willen weten dan mag je me gerust bellen: 06 3313 2103

Hans ten Cate