Home › Forums › Discussies Kennisbank › Speling in roerophanging › Reageer op: Speling in roerophanging
hoi Hans, ik begrijp de bedoeling van je stuk, Top!
Het roerbeslag aan de boot heb ik opgekuist met een handruimer, dit is redelijk te doen omdat het brons niet al te hard is. met een machine kom je er inderdaad niet bij. Een (hand)ruimer is hier ook beter geschikt voor dan een boor.
De maatvoering van de lagerbusjes is natuurlijk afhankelijk van de maat ruimer die je als laatste door het beslag haalt.
De pennen van mijn vingerlingen waren dusdanig versleten dat ik ze heb vervangen door RVS316L, door een iets kleinere diameter te gebruiken (rvs is sowieso veel sterker dan het originele) is er ruimte voor de busjes zonder de gaten in het beslag groter te hoeven maken.
Een kraagbus gebruiken is natuurlijk nog mooier dan een bus/ring combinatie, vergt alleen wat meer van de persoon achter de draaibank.. :))
Overigens als je de boel wil smeren kun je nog beter siliconenvet (bijv van Griffon) gebruiken dan schroefaslagervet.
Nog even een belangrijke toevoeging, de originele schroefbusjes waar de vingerlingen mee aan het roerblad bevestigd zitten zijn van messing (vernikkeld) het probleem van messing onder (zout) water is dat het op de lange duur gaat ontzinken, het zink verdwijnt uit het messing en het messing word bros. Dit gebeurd overigens ook bij goedkope messing (bouwmarkt)afsluiters…
Toen ik de schroefbusjes los wilde draaien brakken ze een voor een schrikbarend snel af! punt van aandacht dus.
Zal er dadelijk nog even een foto van zoeken en posten.
Groetjes van Arno.