Home Forums Algemeen Van Marieholm IF, naar Marieholm 26 Reageer op: Van Marieholm IF, naar Marieholm 26

Jeroen
Deelnemer
Aantal berichten: 277

De kilorace naderde snel, nog krap 2 dagen.
Overlegd met de werf wanneer de boot weer in het water kon, en dat kon alleen vandaag nog!

Aanpoten dus!

De brandstoftank is grondig gereinigd, en heeft een nachtje kunnen drogen op de gaskachel.
Het was tijd om deze weer te monteren, en het brandstofsysteem weer in orde te maken.

Eenmaal bij de boot, als eerste de lekke slang tussen dus filterhuis en dieselpomp eraf gehaald en weggebracht om een nieuwe te laten maken (zo’n geperste slang)

Daarna alle andere verrotte slangen eraf gehaald, zoals de vulslang naar de tank, de slang naar de waterpomp, etc etc. En er allemaal nieuwe slangen en slangklemmen voor gehaald en gemonteerd.

Voor de brandstoftank ook maar een ander kraantje gekocht, messing verchroomd is het enigste wat ik kon krijgen. Wel een kogelkraan.

Daarna de oude waterafscheider, met daarin een chocomel achtig goedje eruit gesloopt.
Ondertussen ook nog een nieuwe impeller geplaatst.

En toen moest de boot het water in!
Ik had de boot nog nooit in het water gezien, laat staan met de mast erop.
Dus was even puzzelen hoe dat allemaal moest!

Geen lekkages gezien, behalve die van de schroefas.
Die druppelde, dus ik aan de vetpot draaien, “ow dat gaat wel heel makkelijk”
Maar er kwam geen vet uit. Na demontage van de vetpot, was de conclusie dat deze inwendig kapot is (het rubber), daarna de slang na de schroefas eraf gehaald, en die was gewoon compleet verstopt.
De kraanman, heeft 10 bar op de slang gezet, niks kwam eruit, compleet geblokkeerd door oud vet.

Uiteindelijk heeft hij het toch voor elkaar gekregen om de slang los te krijgen. En we hebben er een vetnippel op gezet, zodat ik er toch wat vet in kon krijgen.

De mast moest er ook met de kraan op, in alle haast is er door mijn toedoen een Windex geneuveld (net een weerbarstig struikje meegepikt) gelukkig hadden de kraanmensen nog een oude liggen, niet de mooiste, maar een windex is wel handig.

Na dit alles, was het tijd om weer verder te gaan met het brandstofsysteem.
Nieuwe waterafscheider, en leidingwerk aangelegd.
10 liter diesel in de schoongemaakte tank gegooid, alles ontlucht, en starten maar.
“Als je naar de sleutel kijkt, start hij al.”

Daarna naar thuishaven gemotert.

Een filmpje:

Nog veel te doen, lijnen, blokken, het grootschoot was eigenlijk in een vorig leven een landvast.
Dan nog preekstoel lassen, want die had ik zelf gesloopt toen ik aan de zeereling hing tijdens het op de boot klimmen.