Home › Forums › Algemeen › Van Marieholm IF, naar Marieholm 26 › Reageer op: Van Marieholm IF, naar Marieholm 26
Na de olie gewisseld te hebben, nieuwe filters erin gezet, nieuwe opvoerpompje gemonteerd, kleppen gesteld, een tijdelijke brandstoftank had aangelegd, en ontlucht, wilde de motor maar niet starten. Conclusie was dat toch dat de motor te weinig compressie had.
De kilorace halen werd wel moeilijk op deze manier.
De volgende dag heb ik de cilinderkop eraf gehaald om te kijken wat het probleem was.
Wat bleek, de klepzitting van de uitlaatklep was volledig geroest.
Dat komt omdat de boot lang op wal heeft gestaan, de uitlaatklep bevind zich dichtbij waar er koelwater in de uitlaatbocht word gepompt.
Ondanks dat er wel antivries in zat, is de klepzitting toch gaan roesten.
Gelukkig zag de cilinder er nog hartstikke goed uit, en de rest ook!
Dit verklaarde ook wel, waarom bij het kleppen stellen de klepspeling voor de uitlaatklep te ruim was.
Klepzitting:
Beide klepzittingen heb ik schoongemaakt door de klep en zitting op elkaar in te slijpen met pasta en een rubber zuignapje op een steeltje.
Je kan testen of het goed afsluit door er vloeistof in te gieten bij een gemonteerde klep.
Direct na deze constatering, hebben we een pakkingset en het benodigde gereedschap besteld om alles weer te monteren.