Home Forums Algemeen Ervaring opdoen met Marieholm 26 – zeil trim – mast trim. Reageer op: Ervaring opdoen met Marieholm 26 – zeil trim – mast trim.

Anoniem
Inactief
Aantal berichten: 263

Hallo Leon, welkom!

Je mag wel met mij mee zeilen, ik woon niet in je buurt.
Maar je bent van harte welkom, je kan mij altijd bereiken op Sonador1984 @ hotmail.com
Alleen mijn ervaring is meer met de IF, maar ik ben inmiddels over gestapt naar een Marieholm 26.

Over mast trim zijn vele meningen, wat ik persoonlijk heb ondervonden door zelf te experimenteren met mijn IF (en dit is dan ook slecht mijn mening), is dat je de mast niet te ver achterover wilt hebben.
De boot word er alleen maar loefgieriger van, het heeft wel als “voordeel” dat je wat meer gevoel op het roer krijgt.
Maar daar zijn ook andere methodes voor!

Hetzelfde geld voor buiging, teveel buiging zonder het hekstag op spanning is natuurlijk niet de bedoeling.
Je zal dan in zeilkracht wat je grootzeil genereert inboeten.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je grootzeil is, de lufcurve, en ook conditie natuurlijk.
Zo stel ik mijn mast altijd af:

Ik begin bij het voorstag, ik zorg dat de mast zo staat zoals ik wil.
Dan span ik de topwanten op spanning, dat resulteert in buiging, en die buiging bepaal ik dan door de onderwanten te spannen.
De onderwanten niet te strak spannen dat je inversie krijgt (buiging de verkeerde kant op)

Maar zoals eerder geschreven heb ik inmiddels mijn IF ingeruild voor een Marieholm 26, dus ik zit straks ook weer in experimentele fase.
Dit is mijn mening, gebaseerd op vele experimenten, maar ik ben natuurlijk geen deskundige, maar een amateur/liefhebber.