Home › Forums › Discussies Kennisbank › Type genuarail en plaats van rail voor high-aspect-fok › Reageer op: Type genuarail en plaats van rail voor high-aspect-fok
Hoi Hans,
Voor mijn nieuwe High Aspect moest het schootblok ruim 20 cm verder naar voren dan de bestaande “RVS met omgebogen kanten” rail (ik geloof dat dat een C-rail heet) aan kon. Dit omdat de schoothoek van de nieuwe fok een stuk lager/ ichter bij het dek ligt.
Ik heb toen overwogen die rail naar voren te verplaatsen, maar dan zou ik de oude fok niet meer goed kunnen gebruiken. Dan dus maar een langere rail. Ik had bedacht er een stuk rail vóór te zetten en ‘m zo dus te verlengen, maar kon zo snel net de juiste maat vinden. Omdat ik toch al van plan was een extra rail óp het dek te plaatsen voor de genoa (meer naar binnen om hoger te kunnen varen met de genua, ik heb geen railing) besloot ik toen beide rails van het zelfde type te nemen en de slede met blok verwijderbaar te maken zodat ik het schootblok op beide rails zou kunnen gebruiken. Omdat ze op dek zouden komen wilde ik een zo laag mogelijk rail hebben om (blote) voeten niet te bezeren. Uiteindelijk heb ik geloof ik 2 Sprenger 20mm rails van anderhalve meter gekocht en die door midden gezaagd. Het viel overigens niet mee die oude RVS rail te verwijderen, over een aantal moertjes bleek de bevestigingslat van de kastjes geplaatst te zijn.