Home Forums Discussies Kennisbank Nieuwe zeilen IF Reageer op: Nieuwe zeilen IF

Jan-Paul van Zanten
Deelnemer
Aantal berichten: 42

Beste Hans,

het klopt dat het moment van reven relatief laat aanbreekt. Dus reef ik? Ja soms. Mede afhankelijk van wie er verder nog meevaart en wat die nog leuk en gezellig vinden. Ben ik alleen, dan reef ik vrij laat Dat is dan ook meteen een moment dat ik niet graag op het kajuitdak meer sta. Reven vanuit de kuip dus. Daar is driekwart jaar geleden op dit forum ook over gediscussieerd en dan met name over de plaats van de klemmen; voor of achter de buiskap. Ik heb een tweelijns reefsysteem met de klemmen voor de buiskap (waar ze van origine ook bedacht zijn overigens). Het voor- en achterlijk hebben allebei een aparte lijn. Ik zet de lazyjacks op spanning, vier de grootzeilval een stukje, trek beide lijnen aan en vervolgens de grootzeilval weer en klaar. Die lijnen lopen door de reefogen in mijn grootzeil, langs de giek, via een blok vooraan op de giek bij de mast naar beneden en dan door blokken aan de mastvoet naar achteren.

Als ik in de haven het rif al leg voordat ik wegga, kan ik ervoor kiezen om de onderste leuver uit de mastgroef te halen en het verder zo te laten zitten. Mocht het zo zijn dat gaandeweg de wind verminderd, dan kan ik de reeflijnen losgooien en het zeil hijsen. Een leuver is dan los. Bij wat minder wind is het straktrimmen van het onderlijk ook minder aan de orde.

Tot zover de huidige situatie. Ik schreef al dat ik overweeg om de giekrail korter te maken. Dat heeft er mee te maken dat het zeil bij de halshoek nu nog niet helemaal op de giek komt. Wordt die rail korter, dan kan die hoek nog wat verder naar beneden.

Kortom, werk in uitvoering zal ik maar zeggen.

Jan-Paul