Home Forums Discussies Kennisbank Nieuwe zeilen IF Reageer op: Nieuwe zeilen IF

Hans ten Cate
Deelnemer
Aantal berichten: 147

Frank,

Bij deze een paar aanvullingen op wat Jan-Paul aangaf.

1. De kant en klare sail feeder die ik heb gevonden is voor Selden-masten. Waarschijnlijk past hij, al dan niet met wat zaag en vijlwerk, ook in de zilveren Protor-masten die bij Marieholms zijn geleverd, maar dat heb ik nog niet verder uitgezocht. De sail feeders voor de Selden-mast zijn in ieder geval verkrijgbaar bij: http://www.mastenenzo.nl/ in Sneek
  2. Ik heb eigenlijk drie problemen met de zeilinvoer en het zeil dat ik nu heb:
    • Mijn nieuwe zeil heeft veel meer zeilsledes dan mijn oude zeil. Ik heb om te voorkomen dat ik bij iedere keer dat ik ga zeilen de sledes opnieuw moet invoeren nu een Davis Zeilsledestopper in de mastgleuf gedraaid. bij gestreken zeil hopen alle sledes zich op boven die stopper en daardoor past de oude huik nauwelijks meer. Een sail feeder zou de sledes verder naar beneden laten vallen waardoor opbergen gemakkelijker wordt.
    • Als ik bij ruw weer zou willen gaan reven (heb ik nog nooit gedaan…) dan moet ik nu met een waterpomptang naar voren om de ‘Davis’ los te draaien. Mij lukt het niet om hem  met de hand zo strak aandraaien dat hij altijd blijft zitten..
    • De onderste zeilslede hangt los omdat hij voor de invoersleuf zit. Een sailfeeder zou dat oplossen, mits hij sterk genoeg is.
  3. Allemaal goede redenen dus om een sail feeder aan te schaffen of zelf iets te maken. Maar ik heb bedacht dat:
    • Het oude zeil ook niet lager vast zat. Ook toen had ik geen sail feeder. Het oude zeil had simpelweg veel minder sledes.
    • Na wat passen en meten en iets anders opspannen past de oude huik net over het gestreken zeil
    • Ik overweeg de ‘Davis’ gaan vervangen door een pen die door twee gaatjes in de mastsleuf gaat. Een pen die je er even uittrekt wanneer er gereefd moet worden.
    • De invoer van de Proctor-mast zit niet heel ver boven de giek. Het plaatsen van een sail feeder verlengt de bruikbare lengte van de gleuf in de mast ongeveer met de lengte van de sail feeder. Dat is niet heel veel. Ik zag dat de invoer van de sledes bij Selden-masten hoger zit en daar haal je dus op punt meer winst met een sail feeder.
    • Dezelfde pen haal ik, indien nodig, even weg bij het opbergen van het zeil om een paar sledes uit sleuf te laten vallen.
  4. De sail feeder van Selden laat niet veel ruimte over voor de sledes om doorheen te lopen. De sledes in het nieuwe zeil van Miedema zijn behoorlijk robuust en ik vrees dat ze niet door de sail feeder gaan. Overweeg je er een te kopen, dan moet je dat van tevoren wel even gaan opmeten.

Zelf ga ik dus waarschijnlijk mijn problemen oplossen door twee gaatjes in de mast te boren en daar een pen met een vorm van borging doorheen te steken. Maar wellicht brengt het Forum me nog op andere ideeen.

Groet, Hans ten Cate

06 3313 2103