Home Forums Discussies Kennisbank Meten is weten – het Calypso avontuur Reageer op: Meten is weten – het Calypso avontuur

Maarten Rader
Deelnemer
Aantal berichten: 20

Deel 2
Ik zal niet te uitgebreid vermoeien over hoe je een app bouwt. Daar is dit niet het juiste forum voor. Ik gebruik Adobe Phonegap. Ik kan dan een app maken voor zowel Android als iPhone, mocht ik dat ambiëren (heb zelf een Android telefoon, de app is in beginsel voor eigen gebruik). In grote lijnen is het maken van een app gelijk aan het maken van een website (html, scripts etc). In Phonegap gebruik je modules. Ik gebruik een module om de GPS te kunnen uitlezen en één om de Bluetooth te kunnen uitlezen. De GPS geeft data door op het moment dat gegevens veranderen. Als je beweegt betekent dit feitelijk een continu stroom van data. Voor de Calypso is dit anders. Die geeft, afhankelijk hoe je het instelt 1, 4 of 8x per seconde data door. Hoe hoger de frequentie hoe meer stroom het ding gebruikt en hoe korter hij het doet als de zon niet uitbundig schijnt. Ik heb geen idee hoe dit in de praktijk uitpakt. Ik kies even voor 4x per seconde. Dat wordt dan ook meteen de ‘verversingsfrequentie’ van het scherm m.a.w. 4x per seconde zullen de gegevens op het scherm worden geactualiseerd.

Hoe gaat het hoofdscherm er eigenlijk uitzien? Ik heb bedacht dat ik op de onderste helft van het scherm de bootsnelheid wil tonen en in de bovenste helft de windsnelheid en -richting (t.o.v. de boot) en een grafische weergave welke koers wordt gevaren t.o.v. de wind. Ter controle heb ik een 2e scherm gebouwd dat wat meer cijfers toont. Er kan simpelweg geswipt worden tussen de schermen.

Voor de grafische weergave heb ik internet afgespeurd naar afbeeldingen van displays. Natuurlijk moet de weergave zo simpel en duidelijk mogelijk zijn. Ik heb daarin een keuze gemaakt maar kan er later eenvoudig een andere afbeelding in plakken of misschien wel de keuze aan de gebruiker laten als het echt een serieuze app moet worden. Ik heb van de afbeelding 2 afbeeldingen gemaakt. Een deel wat gewoon statisch op zijn plek staat en een tweede afbeelding voor het draaiende gedeelte. In de app plaats ik die over elkaar heen. De draaiende afbeelding kan ik de instructie geven te draaien door een hoek mee te geven (aantal graden).

Maar nu…
De windmeter meet de wind zoals deze op de boot ‘binnen valt’. Dit wordt de schijnbare wind genoemd. De gemeten windsnelheid en -richting worden namelijk beïnvloed door de snelheid van de boot. Ter illustratie: als je fietst met windstil weer voel je toch wind. Dat is wind die je opwekt door je eigen snelheid. Die windsnelheid is dan ook net zo hoog als de snelheid waarmee je fietst maar in tegengestelde richting, de wind komt recht van voor. Je kunt je dan ook voorstellen dat als je de wind precies mee hebt (recht van achter) en je fietst net zo hard als de wind, je geen wind voelt. Valt de wind dwars in dan komt de wind schijnbaar meer van voren. Afhankelijk van je eigen snelheid en de windsnelheid lijkt de wind meer of minder van voren te komen. Deze schijnbare windsnelheid en windhoek (t.o.v. de boot) worden in het Engels apparent wind speed en apparent wind angle genoemd, afgekort aws en awa.
De apparent wind is echter niet de wind die we nodig hebben. Dat is de werkelijke/ware wind of te wel true wind speed (tws) en true wind angle (twa) en die kan worden berekend. De apparent wind kan worden ontbonden in vectoren, een lengte component en een dwarscomponent. Van de lengte component (in de lengte richting van de boot) trek je de bootsnelheid af waarna je de vectoren weer terug rekent. Hoe? Goniometrie, wie weet het nog van school? Sinus, cosinus, tangens. Bij moest het van ver komen om niet te zeggen dat het uit mijn geheugen gewist was. Alleen het ezelsbruggetje sos cas toa is blijven hangen, SOS: sinus overstaande zijde / schuine zijde, CAS: cosinus aanliggende zijde / schuine zijde, TOA: tangens overstaande zijde / aanliggende zijde. Nog een beetje Pythagoras (a2+b2=c2) om de lengte van een schuine zijde uit te rekenen en je komt een heel eind.

Klein detail nog maar onder sommige omstandigheden van significant belang. Voor de juiste berekening hebben we de bootsnelheid nodig, de snelheid zoals die van een snelheidsmeter/log komt, in de lengterichting van de boot. We hebben echter alleen de snelheid van de GPS, de zogenaamde speed over ground (sog). Deze ligt niet perse in de lengterichting van de boot. Op stromend water wijkt deze af. Ook als de boot verlijert (dwars opzij gezet wordt) is deze anders. De Calypso heeft een kompas. Wellicht dat als we de kompaskoers vergelijken met de koers volgens de GPS (course over ground, cog) dat we bootspeed kunnen afleiden maar voor nu ga ik uit van de sog.

So far so good. De app test ik door rond te fietsen met de Calypo op een staaf in een rugzak zodat deze boven mijn hoofd uitsteekt, en de telefoon in een houder. Nu het werkt kan die de mast in als ik iemand kan vinden die het lef heeft de mast in te klimmen :-). De volgende functie moet een eenvoudige worden, een starttimer. Dan nog de moeilijkste, een performance indicatie aan de hand polartabellen.

To be continued…