Home Forums Discussies Kennisbank Halfmodel IF Reageer op: Halfmodel IF

Hans ten Cate
Deelnemer
Aantal berichten: 146

Eigenlijk zou ik pas een update moeten geven als ik succesvol een kopie heb kunnen maken. Maar ja het zeilseizoen gaat zo beginnen. De kopie kan nog even op zich laten wachten. maar ik heb intussen wel een mooie stap gezet. Er is inmiddel een mal van de romp met dek en een mal voor het roer. Misschien toch leuk om het proces te delen. Dat kun je namelijk ook prima gebruiken om bijvoorbeel nieuwe deksels vor bakskisten te maken. Sterkere deksels zonder scheuren in de gelcoatmet de originele deksels als mal. Hieronder een beschrijving van het maken van de mallen.

Ietwat nerveus (want ja wat gaat er met mn goedgelukt halfmodel gebeuren) heb ik:
• Het halfmodel op een plaat geplastificeerd spaanplaat geschroefd
• De naad tussen halmodel en spaanplaat dichtgesmeerd met modelleerklei
• Het model voorzien van 6 lagen loswas. De handleiding gaf aan dat 5 lagen volstaan, maar dubbel genaaid houdt beter heb ik altijd geleerd
• Daarna een laag PVA aangebracht en 24 uur gewacht
• Matrijshars op model en ruim rond het model op de spaanplaat aangebracht. Op dat moment verdween mijn zorgvuldig gebouwde en geschilderede model onder een soort zwaarte stroop dat me deed beseffen dat de mal/matrijs wel akelig goed de vorm ging kopieeren. Luchtdicht en plakkerig
• Na anderhalf uur was de matrijshars zover opgedroogd dat een kwast er nog wel deuken in kan maken, maar de hars niet meer kon verspreiden. Tijd voor de volgende stap.
• Aanbrengen glasvezellagen en dat geheel steeds weer drengen in epoxy. Het recept zei:
o Een laag 180 grams doek
o Een laag 390 grams doek
Ik heb voor de zekerheid maar twee lagen van ieder gedaan om een extra verstevigingen overbodig te maken. Dubbel genaaid….
• 24 uur wachten en dan kwam het grote moment met de vier mogelijke uitkomsten:
1. Model en mal zijn OK
2. Model is nog OK, maar mal is mislukt
3. Mal is gelukt, maar model is er niet heel uitgekomen
4. Model en mal zijn mislukt

Nou ! Het zit ergens dicht bij een tussen 1 en 2 in. De scherpe rand tussen dek en romp heb ik met vier lagen doek gemaakt en daar is lucht onder blijven staan. En waar lucht zat had de matrijshars geen hechting aan de glasmat en epoxy. Dat heeft tot gevolg dat de matrijshars daar wegbrak en dat ik dat moet herstellen. Volgens de Carbonwinkel.nl gaat dat met alles wat je maar kan bedenken op basis van epoxy.

model op geplastificeerd spaanplaat in 6 lagen loswas en een laag pva-film Dat maakt m dof

Dit deed pijn; zou het ooit weer goed komen… model in de stroperige zwarte matrijshars. Matrijshars lijkt op gelcoat maar is elastischer.

het geheel voor de stijfheid in vier lagen glasvezel en epoxy. Lagen lopen op in dikte en verschillen in manier van weven

Eerst maar eens gekeken hoe simpelste vorm uit de mal zou komen. Perfect. Model en mal zijn mooi geworden ! Dat geeft moed.

 

Zo zit het model van de romp in de mal. Strak aangeloten…

Na veel moeite en gebruik van warm water bleek de mal toch lossend. Het model is ongeschonden gebleven !

Binnenkant mal. Eerlijk is eerlijk. Bij de rand van dek naar romp zijn luchtinsluitingen gekomen. Oorzaak is het feit dat ik per laag een doek glasvezel heb gebruikt. Bij een scherpe rand komen dan gemakkelijk luchtinsluitingen. daar waar lucht zat is de matrijshard niet een geheel geworden met glasvezel/epoxy, is de matrijshars weggebroken en moet er geplamuurd worden alvorens er een kopie gemaakt kan worden. Volgens mijn leverancier van materiaal kan dat met alles op basis van epoxy. Epoxy met katoenvlokken, epoxyplamuur,…

Ik heb gemerkt dat het lossen van de romp een behoorlijke klus is. Ik vermoed dat dat hetzelfde is voor de fragiele kuiprand, en daarom ga ik voor kajuit/kuiprand een mal maken van siliconenrubber. Als die klaar is en de mal voor de romp is bijgewerkt ga ik proberen een kopie te maken.

Lukt dat dan komt er weer een post op het forum bij.

Groet Hans ten Cate

 

Hans ten Cate

IFE Olijfje 3002

06 3313 2103