Home Forums Discussies Kennisbank Nieuwe kaljuitvloer Olijfje Reageer op: Nieuwe kaljuitvloer Olijfje

Hans ten Cate
Deelnemer
Aantal berichten: 132

Paul,

Het materiaal is behoorlijk flexibel mits het warm genoeg is. Bij kamertemperatuur kan ik het gewoon oprollen. Zie bijgaande foto.
Het is niet zo flexibel dat het het om haakse randen heen kunt buigen; bij hoeken moet er gesneden worden. De naad dan ontstaat kun je met een heteluchtfohn (wel een goede temperatuurgeregelde) en lasstaven opvullen. Met een mes en schuurpapier afwerken maakt dat je zou zweren dat er teak-balken waren gebruikt. Bram Krijnen van Boatrestyle heeft helaas geen voorbeelden permateak om hoeken op zijn site staan, maar ik het banken en tafelbladen gezien waarvan je zou zweren dat het massief teak is.

Hij gebruikt een vergelijkbare fohn als die ik ooit gebruikt heb om mijn PE-kayak van Hobiecat te repareren: https://www.bosch-professional.com/nl/nl/products/ghg-20-60-06012A6400, en dan met een opzetstuk om PE-lassen te maken. Van zo’n fohn kun je goed de temperatuur instellen, zodat het te lassen materiaal wel smelt, maar niet verbrandt.

Ik heb ervoor gekozen om de romp met de witte bekleding zichbaar te houden; bekleed dus niet de romp met Permateak, maar dat zou prima tot onder de kasten en banken kunnen gelet op de flexibiliteit. Het lijkt me wel een hele puzzel om dan de naden op een logische manier neer te leggen. Wanneer je een rechte strook op een gekromd vlak legt zal de naad niet recht meer lopen. Ik meen dat ik wel eens ergens een foto heb gezien van iemand die zowel romp als vloerdelen had bekleed en waar dat goed gelukt was. Maar ik weet niet meer waar.

Groet, Hans ten Cate

06 3313 2103