Home Forums Discussies Kennisbank Lichtaccu voor M26, hoeveel Ah en welk type? Reageer op: Lichtaccu voor M26, hoeveel Ah en welk type?

Anoniem
Inactief
Aantal berichten: 23

Dit is mijn nieuwe batterij. 1,3kWh (100Ah) inclusief BMS. Kan tegelijk geladen en ontladen worden. In combinatie met Victron Phoenix 800 Watt omvormer en een Victron BMV die alles in de gaten houdt. Kopje thee zetten en tosti maken geen probleem. Dus de overige verbruikers aan boord zullen weinig problemen opleveren. Weegt 10Kg. Wat wel prettig aan deze batterij is, is dat het voltage vrij stabiel is. Ik vind dat een groot voordeel van Lithium batterijen. We zijn nu aan het testen wat betreft de ontlaadcurve, low voltage en high voltage. De maximale laadspanning is, schrik niet, 16,8 Volt, dat is eigenlijk vrij normaal bij Lithium packs. Maar geen zorgen, de Victron omvormers gaan tot 17 Volt dus dat gaat prima. Een hoger voltage is eigenlijk prettig, want verbruikers met een zeker vermogen trekken bij hoger voltage minder stroom en dat is een voordeel. Voor kritieke apparaten is een DCDC omvormer een goed idee. Ik heb er een liggen voor LED, want die vinden meer dan 12 volt meestal niet fijn. Overigens kwam ik tot de conclusie dat een 230 VAC waterkoker van 600 Watt een betere optie is dan eentje op 12 Volt. Ook hier is Amps het probleem. Binnenkort komt de Fuel Cell. Deze is slechts 200 Watt, maar als je (bijna) geen verbruik hebt, laadt deze de batterij bij (tijdens het zeilen) of zorgt deze op zijn minst voor een batterij die het bijna eindeloos volhoudt. Er komt een waterstoftankje bij waar 400 gram H2 in kan en dat staat voor ongeveer 7 KiloWattuur.  We gaan het zien. Ik houd jullie op de hoogte.

 

1,4kWh Lithium IJzer fosfaat batterij

Hieronder de kleine Fuel Cell van 200 Watt. Binnenkort hoop ik er meer over te vertellen.

Fuel Cell Deodrive