Home Forums Discussies Kennisbank Lichtaccu voor M26, hoeveel Ah en welk type? Reageer op: Lichtaccu voor M26, hoeveel Ah en welk type?

Arno Roelofs
Deelnemer
Aantal berichten: 91

Hoi Ruben,

Een lithium ion of AGM accu lijkt me nogal overdone voor een eenvoudig elektrisch systeem zonder zware gebruikers op een Marieholm.

Persoonlijk zou ik gaan voor een gewone old-school onderhoudsvrije accu, evt een gelaccu. Deze voldoen ruimschoots.
Kun je het geld wat je overhoud investeren in een goede accu monitor (bijn Victron) waarmee je de levensduur van je accu aanzienlijk mee kunt verlengen.

Accu in de bilge is een keuze.., voor de gewicht verdeling is het natuurlijk top, maar een bilge is er eigenlijk voor om water te kunnen herbergen, en bij schade of problemen zal die als eerste onder water staan en heb je geen stroom mee voor bijv je bilgepomp en marifoon. Ligt natuurlijk ook allemaal een beetje aan je vaarwater.

Als je zonder accuschakelaar wilt werken, moet je inderdaad zoals je zelf ook al zegt een goede accuscheider plaatsen. Persoonlijk vind ik een schakelaar meer fool proof en dus betrouwbaarder.

Succes met je keuzes
Groetjes van Arno.