Home Forums Discussies Kennisbank Nieuwe buitenboordmotor Reageer op: Nieuwe buitenboordmotor

Auke
Deelnemer
Aantal berichten: 18

Ik heb toen ik mijn boot kocht, 1x met een 6pk op de spiegel gevaren zonder versteviging maar vond het doodeng. Durfde eigenlijk niet harder dan stationair toerental te varen.

Ik heb mijn spiegel daarom verstevigd met ingelamineerde latten van watervast multiplex welke verticaal in banen in de spiegel lopen. (zelfde patroon als het kajuitdak in de IF) De bevestiging van mijn motorsteun valt precies in met midden van 2 latten waardoor het wat houvast heeft. Aan de buitenkant heb ik een klein contraplaatje gemaakt waar de steun zit. Dit om de kracht over de romp iets te verdelen om haarscheurtjes in de gelcoat de voorkomen.
Zelfs met mijn zware motor op vol vermogen geeft de spiegel geen krimp meer.

Zelf heb ik slechte ervaringen met de nieuwe Mercury/Mariner langstaart motoren. Het startmechanisme van deze motoren is vrij goedkoop uitgevoerd en onbetrouwbaar.
Ik kan de 1 cilinder serie van Yamaha sterk aanbevelen. (vanaf bj 2012). Als je toch maar korte stukjes vaart is een tweetakt motor misschien iets voor jou. Deze zijn een stuk lichter dan een 4 takt, maar uiterst betrouwbaar. Alleen het brandstofverbruik en de emissies liggen iets hoger.

Ik denk inderdaad dat een 3,5 pk iets te licht is voor een IF.