Home Forums Discussies Kennisbank Fok voor 18 knopen of meer Reageer op: Fok voor 18 knopen of meer

Hans ten Cate
Deelnemer
Aantal berichten: 132

Dank voor jullie reacties. Ik heb een Furlex rolsysteem, waarvan ik van tevoren dacht dat het een hele klus zou zijn on de fok of genua te vervangen. Maar voorzeil vervangen gaat eigenlijk even gemakkelijk als met de good-old leuvers. Er kan dus prima een kleinere fok voor hardere wind bij. De rail voor een high aspect-fok zit waarschijnlijk al op het dek gemonteerd; ik zie op Sjofn ongeveer op dezelfde positie als bij Olijfje een rail op het dek liggen.

Het punt van opkruisen herken ik. met de genua is dat solo behoorlijk werken. een moi extra argument.

Ik denk dat ik volgend seizoen gewoon ga proberen. Ik heb me al wel afegvraagd waarom er een grote genua op de boot zit en geen mogelijkheid m het zeil te reven. het zou me niets verbazen als er bij harde wind alleen met genua is gezeild. Met dat ding loopt de boot best goed en redelijk aan de wind. Maar uiteindelijk zeilt het denk ik toch mooier met kleinere foxk en gereefd grootzeil.

Nu overweeg ik of ik een rif in mn grootzeil laat zetten of dat ik een nieuw grootzeil met rif ga kopen. Het grootzeil is niet echt super meer in model en dan kan ik misschien beter direct en complete oplossing kopen.

Nog een paar vragen over jullie reacties:
– Arno: je zegt 110%. Ik zag bij een zeilmaker een opmerking over 90..110%. Ik denk toch vooral aan de wat hardere wind. Zou je dan voor 90% gaan ?
– Jeroen: je zegt iets over tri-radiaal. Waarom noem je dat specifiek ?

Verder even iets buiten het onderwerp: Arno, ik ben al windsurfend op de Kraaienbergse plas ooit bij je langszij geweest Arno. Om je geweldig mooie IF beter te bekijken. Misschien weet je dat nog. Was erg onder de indruk van je strijkinstallatie. Het is er wat mij betreft nu dus ook van gekomen; vaar nu ook met een IFE. Voor mij viel de keus van het vaargebied op Friesland en IJsselmeer. Ik kom als ik niet ga zeilen binnenkort vast eens weer surfend langszij.

Groet, Hans ten Cate