Home Forums Discussies Kennisbank M26 advies voor zeilvoering in zwaarder weer Reageer op: M26 advies voor zeilvoering in zwaarder weer

Michiel Veldkamp
Deelnemer
Aantal berichten: 93

Arno Roelofs schreef:

He jeroen, ik sta niet achter je advies aan Remon om pas met een beginnende 6bf met je voorzeil te gaan rommelen.., zoals je als zegt haalt een IF zijn vermogen voornamelijk uit het grootzeil dus daar begin je ook het eerste met reven, acher de mast dus, daarna voor de mast.
Als je wil weglopen van een lagerwal kan dat ook altijd beter met ook een voorzeil op omdat je dan simpelweg hoger kunt, de boot beter in balans is, de krachten op de zeilen (schoten) hanteerbaar blijven, en de krachten op het tuig beter verdeeld worden. Tijdig reven dus en met 2 zeilen blijven zeilen.
Ik zou ook adviseren om veel eerder te reven, de boot kan het wel aan maar het is allerminst confortabel en dus ook niet veilig. Het is soms gaaf om met de gangboorden door het water te sleuren maar je gaat er geen streep harder door, het is vermoeiend om lang met zoveel helling te zeilen, en als de wind onverhoopt nog verder aantrekt krijg je de kans niet meer om te reven… onveilig dus.

Voor de rest zou ik Remon willen adviseren om zich te verdiepen in zeiltrim, het trimmen en afstellen van het een fractioneel tuig.
Succes.

Groetjes van Arno.