Home Forums Discussies Kennisbank M26 advies voor zeilvoering in zwaarder weer Reageer op: M26 advies voor zeilvoering in zwaarder weer

Anoniem
Inactief
Aantal berichten: 263

Hey Remon, ik heb de afgelopen tijd wat waarder weer opgezocht, om te proberen wat ervaring op te doen.

En IF of een 26 kunnen echt veel wind hebben, in mijn nieuwe grootzeil heb ik 2 riffen laten zetten.
Maar als ik de keuze weer had gehad heb je aan 1 al genoeg, zoals Paul ook al opperde.

Tot en met 5bft kan je door zeilen zonder te reven, vanaf eind 5 beginnende 6 zou ik dan met de normale fok en vol grootzeil gaan zeilen.
Zorg er wel voor dat je de zeilen goed vlak kan zetten.

Dat houd in onderlijkstrekker grootzeil vol doorhalen, de bolling van het grootzeil verder naar voren,
en dat regel je door je voorlijkstrekker van het grootzeil, als het goed is zit die aan je giek vast (lummelbeslag op rails)
Verder kan je de giekneerhouder los zetten.

Zorg wel dat je vrij vlakke zeilen hebt, en oud uitgezeild grootzeil kan voor veel problemen zorgen.

Ik ben nog experimenteren hoe je de boot gebalanceerd krijgt op de golven.
Laatst met een goede 6bft op het IJsselmeer, en daar stonden toch best aardige golven.
De vlagen waren wel 7bft, en ik ben toen alleen op het grootzeil verder gegaan.
Aan de wind tegen de golven haalde ik nog best een knappe snelheid (zat relatief aan lagerwal) maar dat kon eigenlijk wel beter/comfortabeler.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst Remon!
En welkom!

Mvg Jeroen