Home Forums Discussies Kennisbank Nieuw grootzeil, en fok Reageer op: Nieuw grootzeil, en fok

Anoniem
Inactief
Aantal berichten: 263

Hallo Maarten, Sjöfn ging daar inderdaad rond de 6 knopen, en was compleet neutraal op het roer.
Stond een 3/4 bft, met vlagen van een zwakke 5, ik had daarvoor het grootzeil vrij bol staan.

Tot nu toe topsnelheid (met gps gemeten) met halve tot aan de wind is 6.3 knopen, top met ruime wind, net geen halve wind 6.9 knopen.

Er is denk ik nog meer uit te halen, maar ik kan nog niet echt goed zeilen en trimmen.
De Genua dient vervangen te worden, die heeft een beetje een “scheppend handje”
De huidige HA fok doet het wel goed, maar daar haal ik nog geen goede snelheid uit.
Kom wel tegen de 5 graden hoger aan de wind, maar de snelheid is dan niet.
De fok gebruik ik vooral met meer wind.

Eerst maar weer eens wat sparen en bijverdienen voordat ik weer nieuwe zeilen kan aanschaffen

Ik heb de NorthSails tuning guide een beetje naast mij neer gelegd, er staan een hoop dingen in waar ik het niet mee eens ben.
(sommige dingen ook weer wel) Misschien wel een leuke discussie.

Vooral met de mast zover achterover zetten wat NorthSails aanbeveel kan ik het niet vinden, ik heb ge-experimenteert met heel vee verschillende mastafstellingen, en mij bevalt een afstelling met slechts een heel klein beetje valling naar achteren toe, en ongv 3cm prebend.
Ik ben er nog mee aan het “klooien”

Ik heb nog niet geprobeerd om de Genua te voeren op de binnenste rails, eigenlijk niet zo de behoefte aan gehad, maar het staat wel op het lijstje om te proberen.

Qua prijs, als je Edman sails mailt in het Engels, dan krijg je een keurig en snel antwoord terug.
Van alle offertes, zat hij ergens in het midden, en kon het snelst leveren.

De goedkoopste offerte zat ik op €750,- de duurste rond €2000,-
Genua’s waren bijna allemaal tussen de €700 tot €1000,-

Tot nu toe ben ik erg te spreken over mijn nieuwe grootzeil, je kan hem super vlak trimmen voor wat meer wind, maar ook veel vermogen geven bij lichte condities. Maar ben nog wel aan het leren.
Je bent welkom om eens mee te zeilen, iedereen van hier trouwens!