Home Forums Discussies Kennisbank Nieuw grootzeil, en fok Reageer op: Nieuw grootzeil, en fok

Maarten Rader
Deelnemer
Aantal berichten: 11

Hoi Jeroen,
Bedankt voor de info en filmpje. Ziet er strak uit! Goede boatspeed ook, schat zomaar 6 knopen terwijl er niet gek veel wind lijkt te staan. Je wilde toch ook een nieuwe ha of genua? Heb je die ook al besteld? Mag ik zo onbeleefd zijn te vragen wat het zeil, of de zeilen je hebben gekost? Ik zie dat je de genua op de originele rail voert. Aan stuurboord kant zie ik wel een binnenrail. Wel eens over gedacht om de genua op een binnenrail te voeren? Ik kreeg dat als tip zodat ik hoger aan de wind zou kunnen varen. Heb de rails en blokken inmiddels binnen maar twijfel aan het nut (bij mijn huidige genua) omdat ik de genua nu al tegen zaling en zeereling aan kan trekken. De Northsails tuning guide zegt hierover “The genoa has a flat leech section that allows us to sheet the genoa on an inner track in all conditions. The position of the track is 100 to 150 mm inboard of the standard track. The aft end of the track is 600 mm forward of the cut-out in the gunwale. The track is 500 mm long. Because of the low clew of the genoa it is important to have the spacing of the trim positions tight enough. Drilling an extra hole between factory holes, bringing the spacing down to about 50 mm will do the job.”
Je ziet, antwoorden leiden tot nieuwe vragen 🙂 Hoewel dat laatste misschien iets is voor een nieuw draadje.
Gr. Maarten