Home Forums Discussies Kennisbank rolreefgenua Reageer op: rolreefgenua

Wouter Versluis
Deelnemer
Aantal berichten: 14

Beste Jan,

Ik heb op mijn vorige boot (M26) een nieuwe set zeilen gekocht geschikt voor een furlex rolsysteem.

Het verhaal van de zeilmaker klopt deels mijn inziens en er zijn wellicht meer overwegingen; ik heb uiteindelijk een rolgenua van 15M2 en een Highaspect van 12,5 M2 besteld.

Met name als rol-voorzeilen met maximale prestatie volledig uitgerold en niet bedoeld als reefgenua of reeffok,. dus als je maximaal oppervlak wilt kan dat vast wel alleen is het zeil dan niet zo geschikt om te reven.

Een reefbaar zeil is een compromis om vormbehoud en een presterend zeil in gereefde toestand te verkrijgen,  bovendien kan je maar maximaal 1/3 van je voorzeil reven,.  Daarna is het vorm en prestatie verlies te groot.

Daarnaast is een voorzeil met een hoge schoothoek praktisch tijdens het toerzeilen omdat je er dan makkelijk onderdoor kan kijken maar dat kost oppervlak en prestatie.

Wil je een breed inzetbare comfortabele reefgenua dan kom je niet aan het maximale oppervlak.

Waarom een grote genua ? De 135% geeft je een goed presterende boot met een allround zeil met licht weer is die goed aan te vullen met een genaker met slurf

Wil je maximale prestatie dan toch vaker de voorzeilen wisselen en zit je aan meer zeilen vast,.. genaker is dan nog steeds een aanvulling.

Sportieve groet,

Wouter Versluis, Hilversum

IF eeve 2407