Home Forums Discussies Kennisbank rolreefgenua Reageer op: rolreefgenua

Ferdinand Postma
Deelnemer
Aantal berichten: 5

Beste Jan,

Ik begrijp niet zo goed wat jouw zeilmaker je vertelde. Met elke rolreefgenua kan je gereefd varen.  Anders is het een gewone genua die je alleen maar helemaal uitgerold kunt zeilen , en in plaats van te strijken op kunt rollen. Bestaat ook en wordt wel eens bij wedstrijdzeilers gebruikt.  Maar een serieuze rolreefgenua heeft merktekens tot hoever je die in kunt rollen. En shapetape om bij het reven het zeil vlakker te maken.

Wel is het zo dat je bij een grotere rolreefgenua meer weg moet draaien om bij erg veel wind een hanteerbaar voorzeil over te houden en daar beginnen de problemen. Ondanks de shapetape gaat de vorm er niet op vooruit. Daarbij verandert de schoothoek bij het inrollen en daarmee het aangrijpingspunt van de schoot op het dek. Dat moet je dus wel voldoende kunnen verstellen.

Toen ik nog een M26 had en daar een goede rolreefgenua voor liet maken wilde ik die perse zo groot mogelijk. Dat bleek mooi met weinig wind,   maar boven windkracht 5 vond ik het zeil er niet mooi bij staan. Gelukkig had ik nog een kruisfok. Daar kwam een pees aan en verticale zeillatten, zodat ik die ook nog kon reven. Geweldig bij  windkracht 6 en meer. Maar dat hield dus wel een voorzeilwissel in als er echt harde wind  aan de orde was.

Op een andere M26 waar ik vaak mee voer, stond een wat kleinere rolreefgenua.  Die ook bij windkracht 6 en hoger nog goed presteerde, terwijl bij weinig wind het snelheidsverschil ontzettend meeviel.

Ik zou je aanraden meerdere zeilmakers hierin te raadplegen en offertes  te vragen.

Succes !

Ferdinand