Home › Forums › Discussies Kennisbank › Het maken van knieverstevigingen Marieholm IF › Reageer op: Het maken van knieverstevigingen Marieholm IF
Knieverstevigingen maken deel 2 lijmen
In deel 1 hebben we de onderdelen van de knieverstevigingen gemaakt, nu gaan we de onderdelen in de boot lijmen, en daarna gaan we lamineren (deel 3) .
De meeste IF’s of m26 hebben op de plek waar de verstevigingen moeten komen, schuimvinyl zitten.
Dit moet verwijdert worden, soms loopt het door achter de kastjes.
Je kan het met een scherp mesje ter hoogte van de kastjes doorsnijden, en het eraf trekken.
De lijmresten die het schuimvinyl achterlaat heb ik met een nylon borstel op een boormachine verwijdert.
Gebruikt wel een goed stofmasker, het spul irriteert nogal je luchtwegen!
Het is belangenrijk dat je de ondergrond goed ontdoet van lijmresten en dat je de boel goed schuurt.
Ontvet ook voordat je gaat schuren.
Het lijmen:
Ik heb gekozen om eerst de basisplaat te lijmen aan de romp, om na droging de knie zelf netjes pas te maken, en die achteraf erin te lijmen.
Je kan lijmen met epoxy en aerosil, of iets vergelijkbaars (geen polyester gebruiken, dit hecht slecht op oud polyester).
Ik heb epoxy met stewathix gebruikt, dit meng je totdat je bijna een deegachtige substantie hebt, het moet in ieder geval blijven staan in de mengbeker.
Dat laatste is erg belangenrijk!
De romp is niet vlak, maar de basisplaat wel.
Om die oneffenheden en lichte kromming te overbruggen, zal je dus een flinke hoeveelheid ingedikte epoxy moeten aanmaken.
Want hoe groter het draagvlak, hoe beter de krachten worden verdeeld!
In mijn geval ging er 300gram epoxy per kant op.
Smeer het oppervlakte van de romp ter plekke van waar de plaat moet komen, in met een spatel.
Datzelfde doe je met de basisplaat, druk nu de basisplaat met een lichte druk op zin plek.
Probeer dat er overal een klein beetje ingedikte epoxy tussenuit komt (niet teveel)
Zo weet je dat het spul goed verdeelt zit, en hoe meer er tussen de romp en basisplaat zit, hoe betere lijmverbinding je hebt.
Nu blijft dit niet op zijn plek zitten, ik heb daarvoor buigzame latjes op maat gemaakt, 1 die er tegenaan drukt (lichte druk) en 2 latjes die de plaat op hoogte houden.
Zorg ervoor dat alles goed op zijn plek blijft!
Laat dit een dag of 2 goed uitharden, daarna kan je de kniestuk pasmaken naar wens en die erin lijmen.
Het kniestuk:
In de tekening van Tord Sundén staat dat er een kleine ruimte zit tussen het kniestuk en de contraplaat voor de wantputtingen. Vermoedelijk vanwege het borgplaatje?
Ik ga de wantputtingen vervangen voor nieuwe wichard oogbouten met borgmoeren erop, en heb het borgplaatje niet meer nodig!
Ik heb dus gekozen, om het kniestuk te laten aansluiten aan de contraplaat!
Nu geld ook voor het lijmen, hoe meer lijm hoe sterker de verbinding.
Dus als je een mm of 5 tot meer aanhoud voor de lijmverbinding dan is dit prima.
Maar ik heb gekozen om het kniestuk erg strak te laten aansluiten.
Om toch een goede lijmverbinding te krijgen, heb ik in het schuim (dus tussen het laminaat, zie foto) een geul gefreesd (dremel met slijpsteentje) zodat ik de geul kan opvullen met stewathix ingedikte epoxy. Dit doe je allen aan de bovenkant!
Wederom zorg voor passende buigzame latjes die ervoor zorgen dat de boel op hun plek blijft.
Volgende keer gaan we lamineren.
“Werkplaats”:
http://nl.tinypic.com/m/k3maza/4
Smeren:
http://nl.tinypic.com/m/k3mazc/4
Basisplaat erin lijmen en op de plaats houden met buigzame latjes:
http://nl.tinypic.com/m/k3maz8/4
Geultje maken in het kniestuk:
http://nl.tinypic.com/m/k3mayx/4
Ingedikte epoxy erin:
http://nl.tinypic.com/m/k3maz5/4
Resultaat na het lijmen, volgende keer fillets maken en lamineren!
http://nl.tinypic.com/m/k3lzds/4