Voordat het schip de winterberging in gaat dient de motor te worden voorzien van nieuwe olie. Motorolie aftappen als motor warm is.  Een vacuümpomp (te koop bij de watersportwinkel) maakt het aftappen een stuk gemakkelijker.

Vervang ook de brandstoffilters (grof en fijn), zodat je aan het begin van het nieuwe seizoen meteen kunt varen. Het koelwatercircuit dient te worden gevuld met antivries. Laat hiertoe de motor eerst goed warm draaien, zodat de thermostaat open staat.  Stop de motor, sluit de waterinlaat, open het wierfilter en start de motor weer. Laat de motor ca. 2,5 liter antivries opslurpen totdat het koelwater blauw wordt, stop dan de motor. Het verversen van de olie in de keerkoppeling kan eens in de vijf jaar.

Impeller

Impeller er uit halen en nakijken op scheurtjes. Deze zit op een lastige plek. Het monteren van “Pinwings” (kleine vleugelmoeren met boutjes) maakt het gemakkelijker om het deksel van de waterpomp los en vast te maken.

Bij het inzetten van de impeller kan je een tie-wrap gebruiken om de schoepjes tijdelijk bij elkaar te binden. Druk de as waarop de impeller zit altijd voorzichtig in een draaiende beweging in het pomphuis, anders beschadig je de inwendige afdichting.

In plaats van de pomp open te maken kan je ook de pomp er af halen. Dan kun je op je gemak de impeller verwisselen. Pomp terugzetten is niet zo moeilijk. Let wel op de dunne neopreen afdichtingsring.  Die moet heel blijven en goed gemonteerd worden.

Brandstoftank

Brandstoftank geheel vullen (ter voorkoming van condens (water). Het kan geen kwaad om de dieseltank eens in de zoveel jaar goed schoon te maken. In de loop der jaren kan zich daarin onderin allerlei vuil verzamelen, dat juist als je de motor het meest nodig hebt, bij ongure omstandigheden, los kan komen en het brandstofsysteem verstopt.

In sommige tanks zit naast de slang naar de motor nog een aftappunt onder de tank, laat dan eens wat brandstof in een glazen potje lopen ter controle op verontreinigingen.