Veel Marieholms zijn door de eigenaar uitgerust met een stuurautomaat. Naast de Simrad TP20 wordt ook de Autohelm 1000+ (en 2000) veel toegepast.

Simrad TP20

De stuurautomaat moet volgens de instructies 46 cm voor de roerkoning worden geplaatst. De 46 cm moet je meten vanuit de as (hartlijn) van de scharnieren van het roer. Het verlengde daarvan naar boven wel te verstaan. Er komt daar een pennetje in de helmstok te staan. De achterkant van de stuurautomaat is met een hulpstukje bevestigd aan de hekstoel.

“Volgens een test van het Duitse watersportijdschrift Yacht Is de Simrad constructief beter dan Autohelm. Het huis is zo geconstrueerd dat water dat langs de stuurstang naar binnen zou lopen niet met de elektronica in contact kan komen”.

ST 1000 en 2000

“Het voordeel van de ST2000 is dat hij sneller reageert. De 1000 vond ik op zee bij ruimere koersen te langszaam op het zgn. gieren reageren. Ben alleen benieuwd of de 2000 nou meer of minder stroom verbruikt dan de 1000. Door het sneller reageren zou je kunnen zeggen dat ie later minder hoeft in te grijpen wat uiteindelijk ook minder energie kost. De oude 1000 was veel meer aan het werk in wat zwaardere omstandigheden”.

“Wij hebben de stuurautomaat van Raymarine (ST 2000). Dit is de zwaardere versie omdat de Marieholm een behoorlijk gewicht heeft. De stuurautomaat bevalt goed. Echter 1 minpuntje, hij is niet waterdicht. Waarschijnlijk komt via de stuurstang, ondanks het rubber, toch water binnen. Omdat een stuurautomaat toch een dure aanschaf is kan “Wet Protect” van Talamex een uitkomst bieden. Stuurautomaat openschroeven, printplaat inspuiten en je stuurautomaat is beschermd tegen vocht en corrosie”.