Niets zo ellendig als een lege dieseltank. Monteer een peilglas – en maak er een gewoonte van het af te lezen voor vertrek! In de Marieholm 26 zit origineel een cilindervormige zinken dieseltank. Deze tank is niet voorzien van een niveaumeting systeem.

Als peilglas heb ik een stuk doorzichtig nylon slang/buis van 6 mm gebruikt (dit soort slang/buis wordt veel gebruikt in de pneumatiek). Het stuk slang, het “peilglas”, wordt geplaatst tussen brandstofleiding en de tankontluchting. Hiervoor heb ik na het afsluitertje aan de tank een T-stuk gezet. Het recht doorgaande stuk gaat naar het filter en de motor, de aftakking gaat via een kogelkraantje naar het peilglas. De bovenkant van het peilglas wordt eveneens via een T-koppeling aangesloten op de tank ontluchtingsslang. Materiaalkosten: ongeveer 35 euro.

Normaal staat het kogelkraantje altijd dicht voor het geval het peilglas per ongeluk wordt losgetrokken of beschadigd. Wil je weten hoeveel diesel er nog in de tank zit of tijdens het opvullen van de tank het niveau zien stijgen, dan zet je het kogelkraantje open en je kunt het niveau aflezen.

Gebruikt materiaal

1:      Verloopnippel ¼ inch buitendraad – ⅛ inch buitendraad

1

2:      T-stuk 90° 3x binnendraad ¼ inch ( 2X )

2

3:      Verloopring ¼ inch buitendraad – ⅛ inch binnendraad

3

4:      Verbindingsnippel 2x buitendraad ¼ inch ( 2X )

4

5:      Kogelkraan 2x binnendraad ¼ inch

5

6:      Bocht 90° 2x buitendraad ¼ inch

6

7:      Verloop binnendraad ¼ inch – push-in fitting voor 6 mm nylonslang ( 2X )

 

7

8:      30 cm, 6 mm nylonslang

8

9:      Slangtule 13 mm – buitendraad ¼ inch ( 2X )

9

 

 

Niets zo ellendig als een lege dieseltank. Monteer een peilglas – en maak er een gewoonte van het af te lezen voor vertrek! In de Marieholm 26 zit origineel een cilindervormige zinken dieseltank. Deze tank is niet voorzien van een niveaumeting systeem.

Als peilglas heb ik een stuk doorzichtig nylon slang/buis van 6 mm gebruikt (dit soort slang/buis wordt veel gebruikt in de pneumatiek). Het stuk slang, het “peilglas”, wordt geplaatst tussen brandstofleiding en de tankontluchting. Hiervoor heb ik na het afsluitertje aan de tank een T-stuk gezet. Het recht doorgaande stuk gaat naar het filter en de motor, de aftakking gaat via een kogelkraantje naar het peilglas. De bovenkant van het peilglas wordt eveneens via een T-koppeling aangesloten op de tank ontluchtingsslang. Materiaalkosten: ongeveer 35 euro.

Normaal staat het kogelkraantje altijd dicht voor het geval het peilglas per ongeluk wordt losgetrokken of beschadigd. Wil je weten hoeveel diesel er nog in de tank zit of tijdens het opvullen van de tank het niveau zien stijgen, dan zet je het kogelkraantje open en je kunt het niveau aflezen.

Gebruikt materiaal

1:      Verloopnippel ¼ inch buitendraad – ⅛ inch buitendraad

1

2:      T-stuk 90° 3x binnendraad ¼ inch ( 2X )

2

3:      Verloopring ¼ inch buitendraad – ⅛ inch binnendraad

3

4:      Verbindingsnippel 2x buitendraad ¼ inch ( 2X )

4

5:      Kogelkraan 2x binnendraad ¼ inch

5

6:      Bocht 90° 2x buitendraad ¼ inch

6

7:      Verloop binnendraad ¼ inch – push-in fitting voor 6 mm nylonslang ( 2X )

 

7

8:      30 cm, 6 mm nylonslang

8

9:      Slangtule 13 mm – buitendraad ¼ inch ( 2X )

9