De balk zit normaal vastgeschroefd met 4 moeren in de bakskisten. De twee binnenste zijn lastig te bereiken bij boten van na bouwjaar 1972. Daar kom je bij met een dopsleutel met een verlengstuk of een ratelsleutel. Bovendien zit de balk vaak vast met oude kit. Door voorzichtig en gelijkmatig kracht te zetten komt de balk uit zijn positie los. Een overloop die nog nat is van de regen zit vaster.

Wedstrijdoverloop

Een goedwerkende overloop is die van Harken. Met name de 2744,2745,2746 of de 2752. Ze zijn prijzig, maar dan heb je wel wat. Volgens Harken: ”Als je eenmaal met de “automaat” gezeild hebt wil je nooit meer wat anders. Het gemak van bediening, dat zonder de lijklem los te hoeven gooien de wagen naar loef getrokken kan worden en dat de wagen in dezelfde positie blijft na overstag gegaan te zijn, maken deze overloop wagen een top product voor de wedstrijdzeiler”.