Signaallampjes
Op het schip ‘Johanna’ werkten drie signaallampjes niet naar behoren. De lamphouders (aluminium) hadden last van corrosie. Met een koperborsteltje, een kleine schroevendraaier en een zakmesje kom je bij dit soort problemen al een heel eind. Het zelfde geldt ook voor de gecorrodeerde stekkerverbindingen achter het dashbord. Ook deze hebben na 26 jaar last van extra weerstand, wat goed functioneren belemmert. Als alles weer werkt kan het geen kwaad om een en ander te bespuiten met antivocht spray, verkrijgbaar in elke autoshop.

Akoestisch alarm
Anders was het met de alarmunit, een volgegoten blokje waar de drie signalen; oliedruk, acculaden en watertemperatuur, een 12V voeding ingaan en een uitgang met een plus- en een mindraad die de sirene voeden. De unit werkte niet meer naar behoren, de sirene was stil geworden, zowel op de plus- als de mindraad stond een lekstroom van 3,5 volt.

De oplossing. Drie diodes (een diode is een elektronisch onderdeeltje dat de stroom slechts in één richting doorlaat), in een soort sterschakeling kunnen het werk uitstekend doen. Verder nog nodig 5 kabeltjes van 30 of 40 cm dik 1,5 mm, 6 stekkertjes waarvan 4 stekkertjes met een 2de lip. (net als op originele blokje). Een plastic doosje, b.v. een leeg doosje van een kleinbeeld film, dicht af te sluiten.(en een 25 watt soldeer apparaat)

Als de sirene het eveneens niet meer doet zijn er alternatieven te koop in een autoshop (licht-aan alarm setjes). Aanleggen: in plaats van het originele controle blokje: zelfde aansluitingen gebruiken, echter de 12V in draad op de plus van de sirene aansluiten evenals de min van de diodeschakeling op de min van de sirene.

In een  schema:

tekening motor

Bij het starten branden alleen het olie en laadlampje. Eventueel kan een testschakelaartje voor het temperatuurlampje worden aangelegd.