Een manier om nieuw schuimrubber voor je kussens te laten maken, is om de oude kussens als mal te gebruiken voor de leverancier. Als je echter aanpassingen wilt kun je ook een mal maken van karton. Een beetje handige schuimleverancier kan hiermee dan de exacte maat van de kussens maken. Er kan altijd iets extra’s afgehaald worden. Ik heb deze manier voor de punt voor mijn boot gebruikt en de kussens passen exact.

Verder is de dikte en stijfheid van belang. De juiste stijfheid en dikte kun je uitproberen op een paar samples. Zorg voor een goede soort vulling. Er zijn er met open- en met gesloten celstructuur. De laatste transporteert het vocht niet of nauwelijks. Het is overigens goed om de kussens na een nacht slapen een tijdje overeind te zetten om ze te laten ventileren. Je wilt niet weten wat een mens in één nacht aan vocht verliest.

Neem een vochtbestendige stof als hoes om het schuimrubber. Een kunstvezel blijft waarschijnlijk langer goed dan katoen.

Een nieuwe set kussens en hoezen laten maken is mogelijk vanaf 1.000 euro. Bij een watersportspeciaalzaak gaat het snel richting 2.000 euro.